Toetsbesluit PO

Reactie

Naam KAtholieke Jenaplan basisschool de Korf (directeur M Zeman-Valk)
Plaats Apeldoorn
Datum 25 november 2013

Vraag1

Wat is uw oordeel over de inhoudelijke voorwaarden die aan elke eindtoets worden gesteld? Licht uw antwoord toe. (zie pagina 2 onderaan)
Een eindtoets voor het basisonderwijs is naar mijn mening niet nodig en zelfs overbodig. wij hebben tot nu geen eindtoets afgenomen om te komen tot een goed advies. Gedurende de 8 basisschooljaren van een kind worden al 2x per jaar door middel van het afnemen van de leerling volgsysteem toetsen de ontwikkeling van het kind gevolgd en bijgestuurd. De informatie uit het LVS, die basisvaardigheden toetst, wordt samen met andere informatie, zoals werkhouding, doorzettingsvermogen, sociale vaardigheden, samenwerken, .... gebruikt om tot een weloverwogen schooladvies te komen.
Een extra eindtoets voegt niets toe aan de informatie waarover wij als basisscholen al beschikken.

Vraag2

Zorgen de gestelde afnameregels voor een zorgvuldige en betrouwbare afname? Is voldoende rekening gehouden met het feit dat de toets op de basisschool wordt afgenomen en dat het geen examen is? Licht uw antwoord toe. (zie pagina 3 bovenaan)
We merken nu al in Nederland is dat er op vele scholen geoefend wordt voor de CITO eindtoets. Daardoor wordt de objectiviteit van de toets aangetast.
Wij hebben op onze jenaplanschool deze toets niet nodig om onze kinderen door te verwijzen naar het VO.
Geen examen..discutabel! Ik verwacht dat de gegevens over een paar jaar gebruikt gaan worden om de onderwijskwaliteit van scholen te kunnen vergelijken en te meten.
Een kind is geen product!

Vraag3

Hoe beoordeelt u de manier waarop er invulling is gegeven aan het feit dat het schooladvies een grotere rol zal spelen bij de toelating tot het voortgezet onderwijs? (zie pagina 6 bovenaan)
Het schooladvies gebaseerd op de uitslagen van het LVS die 2x per jaar afgenomen worden, gecombineerd met andere gegevens die de basisschool aanlevert op het gebied van samenwerken, sociaal emotioneel, creatief denken, werkhouding, enz. leidt tot een weloverwogen en goede plaatsing van kind op het VO l. Een extra toets aan het eind van groep 8 in mei heeft geen enkele meerwaarde.