Toetsbesluit PO
Reactie
Naam
|
De Swoaistee (M.J. Bruggeling)
|
Plaats
|
Groningen
|
Datum
|
25 november 2013
|
Vraag1
Wat is uw oordeel over de inhoudelijke voorwaarden die aan elke eindtoets worden gesteld? Licht uw antwoord toe. (zie pagina 2 onderaan)
De inhoudelijke voorwaarden geven geen goed beeld van wat voor het vervolg van kinderen belangrijk is. Er wordt alleen gekeken naar taal/ rekenonderwijs en dan krijgt begrijpend lezen nog wel de grootste aandacht. Hoe zit het met werkhouding/ zelfstandigheid/ nieuwsgierigheid/ doorzettingsvermogen/ onderzoekende houding.
Iedereen weet dat de bovenstaande punten samen met je intelligentie veel belangrijker zijn voor het goed slagen in de toekomst
Vraag2
Zorgen de gestelde afnameregels voor een zorgvuldige en betrouwbare afname? Is voldoende rekening gehouden met het feit dat de toets op de basisschool wordt afgenomen en dat het geen examen is? Licht uw antwoord toe. (zie pagina 3 bovenaan)
Het zal nooit een betrouwbare bron worden zolang de scholen worden afgerekend op de uitslag. Scholen oefenen zich nu al suf om Cito proof te worden. Ook thuis oefenen zien we steeds meer. Het is een verschraling van het onderwijs waarbij er alleen maar gestreefd gaat worden om de toets goed te maken.
Vraag3
Hoe beoordeelt u de manier waarop er invulling is gegeven aan het feit dat het schooladvies een grotere rol zal spelen bij de toelating tot het voortgezet onderwijs? (zie pagina 6 bovenaan)
Het is jammer dat men niet beseft dat er vaak bij de kleuterbouw al duidelijk is welk kind waar in het voortgezet onderwijs ongeveer terecht zal komen. De punten van vraag 1 hierboven zijn veel belangrijker in het goed slagen. Wanneer we doorgaan met de toetscultuur in Nederland voorspel ik dat vooral de jongens steeds minder op het VWO zullen zitten. Deze tendens is nu al zichtbaar door het afrekenen van de jongens via toetsen.