Toetsbesluit PO

Reactie

Naam Dr. M van Schaik
Plaats Amsterdam
Datum 15 november 2013

Vraag1

Wat is uw oordeel over de inhoudelijke voorwaarden die aan elke eindtoets worden gesteld? Licht uw antwoord toe. (zie pagina 2 onderaan)
Zo te lezen heeft de toets meerdere doelen tegelijk die niet altijd verenigen zijn: een advies voor het voortgezet onderwijs kan onafhankelijk zijn van de leerresultaten die voorafgingen aan de toets. Een kind kan, op bijvoorbeeld een andere school of in een ander land, kennis vaardigheden opgedaan hebben die een advies onderbouwen zonder dat de school waarop het kind nu zit daar enige invloed op heeft gehad. Daarbij hoeft het kind die eigenschappen die het advies onderbouwen niet 'geleerd' op school. Met andere woorden een toets t.b.v. advies is iets anders dan een toets voor de meting van de leerresulaten.
Daarnaast suggereert sub i dat de resultaten van leerlingen gebruikt gaan worden om de school op kwaliteit te meten (waarom zouden adviezen anders over meerdere jaren vergeleken moeten worden?). Uit veel onderwijskundig onderzoek is al jaren bekend dat niet de school maar veel andere factoren de leerresulaten het meest beinvloeden (SES, taal van moeder, gezinssamenstelling, voorkennis in het algemeen). Het is dus naar mijn mening zinloos om resultaten bedoeld voor een advies als kwaliteitsinstrument in te zetten.

Vraag2

Zorgen de gestelde afnameregels voor een zorgvuldige en betrouwbare afname? Is voldoende rekening gehouden met het feit dat de toets op de basisschool wordt afgenomen en dat het geen examen is? Licht uw antwoord toe. (zie pagina 3 bovenaan)
Neen. Het ademt zeer de sfeer van een examen en de opzet van een laboratorium gericht op zgn 'objectiviteit'. Ik vind dat niet nodig voor leerlingen in het PO, behalve om ze te oefenen voor de toetsen die later komen in het VO. Maar waarom is toetsen maken dan geen kerndoel?

Vraag3

Hoe beoordeelt u de manier waarop er invulling is gegeven aan het feit dat het schooladvies een grotere rol zal spelen bij de toelating tot het voortgezet onderwijs? (zie pagina 6 bovenaan)
Onzinnig. Hoewel een tweede (en/of derde) gegeven zinvol is, denk ik dat deze dan tenminste gelijkwaardig moeten zijn. De leerkracht wordt anders een deel van zijn/haar professionaliteit afgenomen.