Toetsbesluit PO
Reactie
Naam
|
A Kurtze
|
Plaats
|
Almere
|
Datum
|
2 december 2013
|
Vraag1
Wat is uw oordeel over de inhoudelijke voorwaarden die aan elke eindtoets worden gesteld? Licht uw antwoord toe. (zie pagina 2 onderaan)
Voor een school is het belangrijk om de ontwikkeling van kinderen te volgen om hen zo optimaal mogelijk te kunnen begeleiden. Dat gebeurt door gedurende de gehele basisschoolperiode toetsen af te nemen. Deze verplichte eindtoets heeft hier echter niets mee te maken. Het is louter bedoeld als een afrekeninstrument om scholen met elkaar te kunnen vergelijken en om scholen mee af te kunnen rekenen.
Vraag2
Zorgen de gestelde afnameregels voor een zorgvuldige en betrouwbare afname? Is voldoende rekening gehouden met het feit dat de toets op de basisschool wordt afgenomen en dat het geen examen is? Licht uw antwoord toe. (zie pagina 3 bovenaan)
Nee integendeel. De school zal gedwongen worden om hier zo goed mogelijk op te scoren. Om dit te kunnen verwezenlijken zal de school sjoemelen met resultaten, zal het onderwijs beperkt worden tot wat er in de toets wordt gevraagd, zal er worden geoefend voor de toets en zal de school kinderen met een leerbeperking gaan weren. Een recente uitzending van het KRO programma "Brandpunt" van zondag 24 november 2013 bevestigt het bovenstaande.
Vraag3
Hoe beoordeelt u de manier waarop er invulling is gegeven aan het feit dat het schooladvies een grotere rol zal spelen bij de toelating tot het voortgezet onderwijs? (zie pagina 6 bovenaan)
Veel VO scholen in Nederland hebben om zich zoveel mogelijk in te dekken tegen afstroom van leerlingen een zeer strenge toelatingseis opgeworpen van CITO eindtoetsscores. Uit onderzoek in Almere blijkt echter dat scholen die werken zonder deze eindtoets maar hun advies baseren op de toetsgegevens van de gehele basisschoolperiode en heel belangrijk de bevindingen van de leerkracht het beter doen qua advies dan de scholen die het advies loutr baseren op de Eindtoets. De nu voorgestelde Eindtoets is echt overbodig. Beter is om aan de ene kant de VO scholen die ervoor hebben gekozen de veel te strenge toelatingscriteria toe te passen aan te pakken en om VO scholen niet zonder meer af te rekenen op de huidige afstroomcijfers. Ook dit is een peverse maatregel die er dus voor zorgt dat de VO scholen zich gaan indekken.