Toetsbesluit PO

Reactie

Naam de Lispeltuut (A. Feringa)
Plaats Lelystad
Datum 26 november 2013

Vraag1

Wat is uw oordeel over de inhoudelijke voorwaarden die aan elke eindtoets worden gesteld? Licht uw antwoord toe. (zie pagina 2 onderaan)
Kinderen worden door de jaren heen al goed gevolgd. Methodegebondentoetsen, methodeonafhankelijke toetsen en observaties (wat eigenlijk al heel veel is). Door een eindtoets creëer je nog meer stress en het heeft geen toegevoegde waarde.

Vraag2

Zorgen de gestelde afnameregels voor een zorgvuldige en betrouwbare afname? Is voldoende rekening gehouden met het feit dat de toets op de basisschool wordt afgenomen en dat het geen examen is? Licht uw antwoord toe. (zie pagina 3 bovenaan)
Het is een momentopname. Regulier de kinderen volgen geeft een goed en betrouwbaar beeld. Men moet eens geloven in de leerkrachten. Zij hebben een goed beeld van een kind.
Het lijkt wel steeds meer op een examen. Men wil steeds meer"cijfertjes" en meten is weten.


Vraag3

Hoe beoordeelt u de manier waarop er invulling is gegeven aan het feit dat het schooladvies een grotere rol zal spelen bij de toelating tot het voortgezet onderwijs? (zie pagina 6 bovenaan)
Leerkrachten kunnen aan de hand van de reguliere schoolgegevens een goed beeld geven.
Oorspronkelijk was de CITO eindtoets bedoeld om kinderen goed in beeld te krijgen dat iedereen gelijke kansen had. Momenteel heeft iedereen die kans en draagt een stressvolle toets geen bijdrage. Men geeft aan dat een school niet op een eindtoets wordt afgerekend, maar in de praktijk is dit wel zo.
Steeds maar vergelijken en de druk wordt als steeds groter ervaren.
Heb je als leerkracht nog tijd voor kinderen om ze in hun ontwikkeling te begeleiden of ben je alleen maar bezig met je te richten op de onderdelen van de CITO. Een warme overdracht naar het VO aan de hand van het LVS, de ontwikkeling van het kind en het advies van de leerkracht is echt voldoende.