Toetsbesluit PO

Reactie

Naam P Kroes
Plaats Oostrum
Datum 27 november 2013

Vraag1

Wat is uw oordeel over de inhoudelijke voorwaarden die aan elke eindtoets worden gesteld? Licht uw antwoord toe. (zie pagina 2 onderaan)
Er wordt naar mijn mening al genoeg getoetst op de basisschool. Ook vind ik het niet van belang voor het kind dat het een toets moet maken die vervolgens gebruikt wordt om de kwaliteit van de school te meten. Dit zou betekenen dat de druk op de leerkrachten én de kinderen hoger wordt. Naar mijn mening moeten de leerkrachten al enorme hopen papier- en toetsingswerk verrichten.

Vraag2

Zorgen de gestelde afnameregels voor een zorgvuldige en betrouwbare afname? Is voldoende rekening gehouden met het feit dat de toets op de basisschool wordt afgenomen en dat het geen examen is? Licht uw antwoord toe. (zie pagina 3 bovenaan)
Een kind voelt elke toets als een soort examen. Wil een school goed uit een test komen van de onderwijsinspectie dan zal het dit toets moment zeer serieus moeten nemen.
Het inspecteren van goed onderwijs moet los staan van toetsten! De prestatie van een individu kan niet gelden voor een becijfering van het geheel. Denk eens aan de kinderen die al achterop lopen en die faalangstig zijn. Aan de kinderen die al veel moeite hebben om hun werk af te krijgen, die altijd al zien dat hun scores lager liggen dan die van klasgenoten. Mag een kind ook nog kind zijn en gewoon zichzelf in een veilige omgeving die het leren stimuleert zonder dat er een enorme druk achter zit.

Vraag3

Hoe beoordeelt u de manier waarop er invulling is gegeven aan het feit dat het schooladvies een grotere rol zal spelen bij de toelating tot het voortgezet onderwijs? (zie pagina 6 bovenaan)
Het schooladvies vind ik persoonlijk iets van het bekijken van prestaties door de jaren heen en het advies van de leerkracht en de mening van de ouders. Het mag in elk geval niet afhangen van een éénmalig toets-moment. Cijfers zijn voor een inspectie misschien mooi om in grafieken te verwerken, maar laat a.u.b de leerkrachten met kinderen werken en niet met allerlei toetsen, volgsystemen etc.
Laat de leerkrachten én de kinderen nu gewoon eens even met rust zodat ze hun werk kunnen doen....en dat is LESGEVEN!!