Toetsbesluit PO

Reactie

Naam pedagoog/oud-onderwijsinspecteur (dr. H. van der Weijden)
Plaats Oudorp (Alkmaar)
Datum 11 december 2013

Vraag1

Wat is uw oordeel over de inhoudelijke voorwaarden die aan elke eindtoets worden gesteld? Licht uw antwoord toe. (zie pagina 2 onderaan)
De invoering van de centrale eindtoets is een van de grootste vergissingen in het basisonderwijs. In dat licht bezien is het nadenken over de inhoudelijke voorwaarden zinloos. De overheid, inclusief de onderwijsinspectie, hebben slechts één doel voor ogen: het afrekenen van de scholen. Zij doet dat vanwege haar tomeloze drang om te beheersen; uitvloeisel van het angelsaksisch denken. Dat afrekenen gebeurt uit opportuniteitsoverwegingen op basis van het vaststellen van de gemiddelde leerresultaten van de leerlingen op slechts twee vakken: rekenen en taal. En dat gebeurt nog gebrekkig. Het is wetenschappelijk onverantwoord en onethisch om de kwaliteit van het onderwijs, respectievelijk de meerwaarde van het onderwijs, te meten aan deze leerresultaten van leerlingen. Er zijn immers heel veel (buiten)schoolse factoren die deze resultaten kunnen beïnvloeden.
Er is niets tegen het gebruik van (eind)toetsen op zich, maar laat de resultaten/uitslagen exclusief voorbehouden zijn aan de professionals, dat zijn de leraren. Deze resultaten komen niet naar 'buiten', te weten naar bijvoorbeeld schoolbestuur, ministerie, inspectie en media. De resultaten blijven binnen het privégebied van leraar, leerling en ouders en worden daar gebruikt om een schooladvies naar het voortgezet onderwijs te formuleren.

Vraag2

Zorgen de gestelde afnameregels voor een zorgvuldige en betrouwbare afname? Is voldoende rekening gehouden met het feit dat de toets op de basisschool wordt afgenomen en dat het geen examen is? Licht uw antwoord toe. (zie pagina 3 bovenaan)
De eindtoets is wel een eindexamen! Historisch maken we iets nieuws mee: voor het eerst het eindexamen basisonderwijs. Immers leerlingen kunnen zakken en slagen voor een referentieniveau; je behaalt de 1S-, of je 1F-niveau of je haalt niets (gezakt). Doordat de centrale eindtoets gekoppeld wordt aan de referentieniveaus is er sprake van een examen.

De afnameregels zijn volstrekt onvoldoende en zullen leiden tot nog meer regels en protocollen tot in het absurde..... Kortom en nogmaals, geen centale eindtoets in het basisonderwijs. Deze is overbodig, onnodig en veel te kostbaar (verspilling van overheidsgeld).

Vraag3

Hoe beoordeelt u de manier waarop er invulling is gegeven aan het feit dat het schooladvies een grotere rol zal spelen bij de toelating tot het voortgezet onderwijs? (zie pagina 6 bovenaan)
Het schooladvies behoort de enige rol te spelen bij de overgang van basis- naar voortgezet onderwijs. In het professionele schooladvies komen alle aspecten die met de betreffende overgang te maken hebben aan de orde; dus ook het geobjectiveerde kennisniveau van de leerling (uitslagen van toetsen/testen).

De centrale invoering van een eindtoets zal de overgang niet verbeteren, eerder verslechteren omdat er allerlei perverse effecten een overheersende rol gaan spelen, zoals: trainen voor de toets, versmalling van het basisschoolcurriculum en zelfs frauduleuze handelingen. Kortom, de politiek moet zich bezinnen en hopelijk ruiterlijk toegeven dat ze door aanname van de Wet op Toetsbesluit PO een historische vergissing heeft begaan; intrekken deze wet is het beste advies van deze internetconsultatie.