Toetsbesluit PO

Reactie

Naam O.j.b.s. De Ommewending / ods 'tZonnedal (Schoolleider C Drenth)
Plaats Veendam / Alteveer
Datum 26 november 2013

Vraag1

Wat is uw oordeel over de inhoudelijke voorwaarden die aan elke eindtoets worden gesteld? Licht uw antwoord toe. (zie pagina 2 onderaan)
Na acht jaar basisonderwijs, waarin kinderen in hun totale ontwikkeling gevolgd worden, weten leraren, kinderen en ouders heel goed welke vorm van voortgezet onderwijs bij dit specifieke kind past. Leraren en ouders volgen het kind d.m.v. observaties, gesprekken, methode afhankelijke- en methode onafhankelijk toetsen. Toetsen die we naast observaties gebruiken en analyseren, om na de analyse het plan voor de komende weken in overleg met het kind te maken. Vooral de werkhouding, het leerplezier, de zelfreflectie, zelfstandigheid en zelfverantwoordelijkheid draagt bij aan een succesvolle toekomst. De eindtoets draagt daar niet aan bij. Het is hooguit een second opinion op een moment aan het eind van de basisschooltijd.

Vraag2

Zorgen de gestelde afnameregels voor een zorgvuldige en betrouwbare afname? Is voldoende rekening gehouden met het feit dat de toets op de basisschool wordt afgenomen en dat het geen examen is? Licht uw antwoord toe. (zie pagina 3 bovenaan)
Scholen nemen toetsen af onder druk van het oordeel. Scholen worden met elkaar vergeleken. Ouders hechten (te) veel waarde aan de eindtoets. Kinderen komen onder druk te staan. Dat kan iets zeggen over de afnameregels die scholen hanteren.
I.p.v de kostbare onderwijstijd, de effectieve leertijd te gebruiken voor die dingen die van belang zijn voor de verdere ontwikkeling van kinderen, gebruiken veel basisscholen deze kostbare tijd om flink te oefenen voor de eindtoets. En wat gebeurt er als die eindtoets daardoor hoger (lees: te hoog) uitvalt en het kind in een te hoge vorm van voortgezet onderwijs zou belanden? Hoe goed is dat voor het kind?

Vraag3

Hoe beoordeelt u de manier waarop er invulling is gegeven aan het feit dat het schooladvies een grotere rol zal spelen bij de toelating tot het voortgezet onderwijs? (zie pagina 6 bovenaan)
Het schooladvies wordt gegeven door leraren(lees professionals) op grond van jarenlange observaties, vorderingsgesprekken en diverse toetsgegevens.
Dat kan dan toch niet anders dan een grote rol spelen?