Toetsbesluit PO

Reactie

Naam dhr. K Posthumus
Plaats Groningen
Datum 27 november 2013

Vraag1

Wat is uw oordeel over de inhoudelijke voorwaarden die aan elke eindtoets worden gesteld? Licht uw antwoord toe. (zie pagina 2 onderaan)
In de praktijk wordt het concurrenten van CITO vrijwel onmogelijk gemaakt een alternatief meerjarig op de markt te brengen.
De financiële constructies binnen en rondom het CITO en de jarenlang opgebouwde bijna-monopoliepositie zullen leiden tot toekenning van de verplichte eindtoets aan het CITO.
Hierdoor wordt de vrijheid van inrichting van het onderwijs ernstig aangetast en zal 'teaching for the (CITO)test' een zeer ongewenst neveneffect zijn.

Vraag2

Zorgen de gestelde afnameregels voor een zorgvuldige en betrouwbare afname? Is voldoende rekening gehouden met het feit dat de toets op de basisschool wordt afgenomen en dat het geen examen is? Licht uw antwoord toe. (zie pagina 3 bovenaan)
De vraag over de afnameregels is een puur technische en gaat voorbij aan het feit dat de afname van een verplichte eindtoets (in de praktijk van veel scholen in Friesland en Groningen ver na het schoolkeuzeadvies op basis van de plaatsingswijzer waarbij gegevens uit de laatste drie schooljaren worden gebruikt) meer en meer het karakter krijgt van een afrekeninstrument en een vergelijkingsinstrument tussen scholen.

Vraag3

Hoe beoordeelt u de manier waarop er invulling is gegeven aan het feit dat het schooladvies een grotere rol zal spelen bij de toelating tot het voortgezet onderwijs? (zie pagina 6 bovenaan)
Dit is in veel regio's al het geval. De eindtoets CITO wordt ook nu al verkeerd gebruikt als afreken-/vergelijkingsinstrument.
Bij een goede relatie / communicatie tussen PO en VO-scholen vormt de 'warme overdracht' in combinatie met het schooladvies de basis waarop kinderen worden toegelaten.
Alleen bij een technocratische benadering (of als er sprake is van selectie aan de poort om de eigen resultaten t.b.v. de inspectie VO te waarborgen) heeft de eindtoets CITO nog een functie.
Als de eindtoets CITO alleen gebruikt zou worden als second opinion voor de PO-school, zou er niet zoveel aan de hand zijn.

Algemeen :
'de wal zal het schip keren'
De Eerste Kamer gaat op 3 december 2013 een besluit nemen.
Hierbij is geen amendering meer mogelijk.
Droevig om te constateren dat politieke coalitiebelangen de onderwijsinhoudelijke argumenten overstijgen en dat hierdoor een slecht onderbouwd besluit genomen gaat worden. Dit in de vorm van een wet die technisch gezien heus deugdelijk en uitvoerbaar zal zijn.
Het laat echter onverlet dat in brede lagen van de maatschappij anders / genuanceerder / kritisch gekeken wordt naar signalen over 'toetsgekte', een hoofdinspectie die zich wil beraden, internationaal onderzoek (ook juist uit de Angelsaksische landen) die zgn. positieve effecten nu weerleggen en bestrijden.
De kwaliteit van het Nederlandse onderwijs is niet gebaat bij een verplichte eindtoets. Hierdoor wordt het aanzien van het onderwijs en de motiviatie van alle mensen die in de sector werkzaam zijn niet versterkt.
De staatssecretatis bewandelt een verkeerde weg en kan beter nu tot inkeer komen.