Toetsbesluit PO
Reactie
Naam
|
Mw. J.T. Kuperis-Zijlstra
|
Plaats
|
Ee
|
Datum
|
28 november 2013
|
Vraag1
Wat is uw oordeel over de inhoudelijke voorwaarden die aan elke eindtoets worden gesteld? Licht uw antwoord toe. (zie pagina 2 onderaan)
Het doel van de eindtoets is het meten van het eindniveau van de leerling t.o.v. de referentieniveaus. Op basis van de eindmeting kunnen er uitspraken gedaan worden over de kwaliteit van de school.
Dit is niet een terechte vorm van meten, omdat er geen startmeting wordt gedaan. De toegevoegde waarde van een school wordt hiermee ook niet in beeld gebracht. Als we spreken over kwaliteit gaat het juist om de toegevoegde waarde van de school aan de ontwikkeling van het kind.
Er wordt verder gesteld dat de toets een instrument is om leerlingen door te verwijzen naar het vervolgonderwijs. Het is de bedoeling dat de toets in de maanden april/mei afgenomen gaat worden. De verwijzing naar het vervolgonderwijs is dan al rond. Blijft over dat de toets louter en alleen een instrument wordt voor de onderwijsinspectie om scholen te kunnen afrekenen.
Voor mijn kind en voor ons als ouders levert het maken van deze toets niets op.
Vraag2
Zorgen de gestelde afnameregels voor een zorgvuldige en betrouwbare afname? Is voldoende rekening gehouden met het feit dat de toets op de basisschool wordt afgenomen en dat het geen examen is? Licht uw antwoord toe. (zie pagina 3 bovenaan)
Het toezicht en de verantwoordelijkheid komt bij de directeur te liggen. Weer een extra taak en verantwoordelijkheid erbij binnen dezelfde uren. Dit gaat ten koste van iets anders. De eindtoets wordt benaderd alsof het om een examen gaat.
Vraag3
Hoe beoordeelt u de manier waarop er invulling is gegeven aan het feit dat het schooladvies een grotere rol zal spelen bij de toelating tot het voortgezet onderwijs? (zie pagina 6 bovenaan)
De provincie Friesland werkt sinds enkele jaren met de plaatsingswijzer voor het verwijzen naar het vervolgonderwijs. Dit systeem is gebaseerd op 5 meetmomenten vanuit het Cito leerlingvolgsysteem, de Cito eindtoets als second opinion en het advies van de leerkracht. Dit systeem werkt naar volle tevredenheid, omdat het recht doet aan de leerling.
Het advies wordt gebaseerd op 6 verschillende meetmomenten, waardoor je voorkomt dat een leerling een onterecht advies krijgt, omdat het door onvoorziene omstandigheden de toets niet maakt volgens verwachting.