Transparantie maatschappelijke organisaties

Reactie

Naam Free Press Unlimited (Mevrouw R.C.E. Kronenburg)
Plaats Amsterdam
Datum 14 februari 2019

Vraag1

Welke objectieve, niet-discriminatoire criteria kunnen worden gebruikt om categorieën van maatschappelijke organisaties vrij te stellen van de verplichting om een donatieoverzicht openbaar te maken?
Dit wetsvoorstel heeft grote gevolgen, onder andere voor de veiligheid van onze partnerorganisaties die in repressieve landen opereren, en de voortzetting van hun programma's.
Gezien de precaire omstandigheden waaronder deze partners hun werk noodgedwongen moeten doen, zou het voor hen desastreuze gevolgen hebben als giften boven de 15.000 euro publiekelijk bekend moeten worden gemaakt. Een openbaar register van dit soort giften aan bijvoorbeeld Free Press Unlimited verhoogt het risico dat repressieve regimes deze openbare en publiekelijk inzichtelijke registers actief gaan monitoren met het oog op het identificeren en criminaliseren van bonafide groepen die zich in hun samenlevingen inzetten voor democratie, de rechtsstaatontwikkelling, burgerrechten en de vrije pers en de onafhankelijke journalistiek. In een toenemend aantal landen worden deze groepen bestempeld als foreign agents op basis van dit soort gegevens.
Daarnaast hebben wij te maken met donoren en donateurs die, juist omdat ons werk in repressieve landen plaats vindt, hun gift anoniem willen houden. Het bekend maken van hun donatie kan mogelijk hun werk in andere landen in gevaar brengen, en zal er dan ook voor zorgen dat het des te moeilijker wordt om fondsen beschikbaar te maken voor onafhankelijke media in repressieve landen, juist op plekken waar onafhankelijke verslaggeving zo belangrijk is.

Vraag2

Welke objectieve, niet-discriminatoire criteria kunnen worden gebruikt om categorieën van stichtingen vrij te stellen van de verplichting om de balans en staat van baten en lasten openbaar te maken?
Zie antwoord op vraag 1

Bijlage