Transparantie maatschappelijke organisaties
Reactie
Naam
|
drs D. van der Wal
|
Plaats
|
Amsterdam
|
Datum
|
25 januari 2019
|
Vraag1
Welke objectieve, niet-discriminatoire criteria kunnen worden gebruikt om categorieën van maatschappelijke organisaties vrij te stellen van de verplichting om een donatieoverzicht openbaar te maken?
Het openbaar maken van een donatieoverzicht brengt donateurs in één klap in een uiterst kwetsbare positie. Transparantie op deze schaal werkt averechts daar men terughoudend zal zijn uit oogpunt van persoonlijke veiligheid grotere bedragen te schenken. Dat kan toch niet de bedoeling zijn dat wij in Nederland het kind met het badwater weggooien! Het is juist goed als men schenkt, kleine of grote bedragen. Daar zou je als overheid geen enkele drempel voor op willen werpen toch? De kunst is om schenkingen die vanuit het buitenland worden gedaan met als oogmerk destabilisatie van de Nederlandse rechtsstaat eruit te vissen. Daar hebben wij veiligheidsdiensten voor. Dus zo specifiek mogelijke gerichte acties plegen op hen met boze bedoelingen, in plaats van alle goedwillende schenkers (99,8%!) in gevaar te brengen. Dit zou kunnen door ANBI-instellingen vrij te stellen, dan wel hen te laten rapporteren aan slechts de belastingdienst dan wel bij onraad gerichte actie uitvoeren bij die organisaties waar een reële dreigingskans van uit uitgaat. Laat toch niet de goede bedoelingen van Nederlanders lijden onder extremisme! Dit is de laatste strohalm van onze traditie van vrijgevigheid! Op deze wijze lijdt de hele samenleving schade. Bijkomend voordeel van vrijstelling: onbaatzuchtigheid blijft anoniem, gulle gevers willen zich niet op hun gift laten voorstaan, dat past niet bij de grondgedachte hiervan.
Vraag2
Welke objectieve, niet-discriminatoire criteria kunnen worden gebruikt om categorieën van stichtingen vrij te stellen van de verplichting om de balans en staat van baten en lasten openbaar te maken?
Geen probleem hiermee als dit blijft zoals nu.