Transparantie maatschappelijke organisaties

Reactie

Naam A.K. Levison
Plaats Haarlem
Datum 18 februari 2019

Vraag1

Welke objectieve, niet-discriminatoire criteria kunnen worden gebruikt om categorieën van maatschappelijke organisaties vrij te stellen van de verplichting om een donatieoverzicht openbaar te maken?
Met het oog op de AVG lijkt het me hoogst onwenselijk openbaarmaking überhaupt verplicht te stellen. Wellicht dat dit op grond van 'wettelijke verplichting' toegestaan is, maar ik vraag me af of het wenselijk is deze grondslag als overheid zo licht te willen inzetten.

Kiest de overheid alsnog voor publicatie, dan zou ik een 'nee, tenzij' methodiek willen voorstellen. De overheid wijst (categorieën van) organisaties aan die moeten publiceren, bijvoorbeeld 'religieuze organisaties' en 'politieke partijen', i.p.v. alle organisaties tenzij uitgezonderd. Dat lijkt me een minder zwaar, en dus beter middel.

Als alternatief zou ik voorstellen: laat organisaties geanonimiseerde lijsten publiceren met bedrag, donatiedatum en woonplaats donateur. Dat geeft al een aardig beeld van de oorsprong van grotere donaties. Vervolgens kan door bevoegde instanties nadere informatie worden ingewonnen. Indien dit goed te definiëren valt zou dit ook kunnen gelden voor journalisten.

Tenslotte: hoe denkt de wetgever te vermijden dat 'foute' donaties dit systeem eenvoudig omzeilen door te doneren via stromannen of buitenlandse stichtingen zonder duidelijke uiteindelijke belanghebbende? Ik ben bang dat deze regel ondanks alle goede intenties alleen maar de privacy schendt van gewone mensen, terwijl 'fout' geld zijn weg toch wel blijft vinden door de mazen in de wet.

Vraag2

Welke objectieve, niet-discriminatoire criteria kunnen worden gebruikt om categorieën van stichtingen vrij te stellen van de verplichting om de balans en staat van baten en lasten openbaar te maken?
Geen publicatie beneden een bepaalde omzet en balans totaal