Diagnostische Tussentijdse Toets en Leerlingvolgsystemen in het VO
Reactie
Naam | Teylingen College (drs A.M. Khalil-Dippel) |
---|---|
Plaats | Leiden |
Datum | 3 april 2012 |
Vraag1
Wilt u aangeven in welke hoedanigheid u onderstaande vragen beantwoordt?(ouder, leerkracht, directeur, bestuurder, …)
docent en teamleider VMBO
Vraag2
Onder welke condities zijn een diagnostische tussentijdse toets en leerlingvolgsysteem succesvol in de praktijk?Niet te veel van dit soort toetsen afnemen, toetsmoeheid leidt tot onnauwkeurig invullen.
Leerlingvolgsysteem kan erg nuttig zijn, afhankelijk van wat men met de gegevens doet. Een extra diagnostische toets lijkt mij daarom te veel en niet nodig. Bovendien bestaat het gevaar dat scholen zich te veel richten op de cognitieve ontwikkeling van de leerlingen, of extra gaan trainen op toetsen (zie cito toets groep 8) waardoor er geen waarheidsgetrouw beeld van de kennis en vaardigheden van de leerling ontstaat.
Vraag3
Voorziet dit wetvoorstel in deze condities?nee
Vraag4
In welke mate dragen de diagnostische tussentijdse toets en het leerlingvolgsysteem bij aan opbrengstgericht werken?leerlingvolgsysteem alleen zou voldoende moeten zijn. De diagnostische toets draagt daar niets aan bij.
Vraag5
Is de beperking van beide instrumenten tot de doorstroomrelevante vakken Nederlands, Engels en Wiskunde/rekenen terecht? Zo niet, wat is volgens u een goed alternatief?Beperking lijkt mij een prima zaak. Het gevaar is wel dat andere vakken als minder belangrijk ervaren zullen worden.
Vraag6
Is de beperking van het leerlingvolgsysteem tot de onderbouw een terechte keuze? Zo nee, waarom niet?zie voorgaande vraag. Mocht men overtuigd zijn van het nut van extra toetsen, waarom dan niet in de bovenbouw?
Vraag7
Wat vindt u van het voornemen om de deelname aan een beperkt aantal internationale onderzoeken te verplichten?Geen goed idee. Het is niet zo dat nog meer toetsen zal leiden tot slimmere leerlingen. Wat toets je? Met welk doel? Welke toets voor welk schooltype? Waarom alleen toetsen op AVO vakken? Waar blijft de aandacht voor de beroepsgerichte vakken? Willen we niet gewoon goede vakmensen opleiden?