Diagnostische Tussentijdse Toets en Leerlingvolgsystemen in het VO

Reactie

Naam drs T.A. Bodewes
Plaats Den Haag
Datum 1 april 2012

Vraag1

Wilt u aangeven in welke hoedanigheid u onderstaande vragen beantwoordt?
(ouder, leerkracht, directeur, bestuurder, …)
leraar

Vraag2

Onder welke condities zijn een diagnostische tussentijdse toets en leerlingvolgsysteem succesvol in de praktijk?
als de resultaten openbaar zijn, als de toetsen voor alle vakken gelden en als de toetsen valide zijn

Vraag3

Voorziet dit wetvoorstel in deze condities?
nee

Vraag4

In welke mate dragen de diagnostische tussentijdse toets en het leerlingvolgsysteem bij aan opbrengstgericht werken?
in de voorgestelde vorm: nauwelijks

Vraag5

Is de beperking van beide instrumenten tot de doorstroomrelevante vakken Nederlands, Engels en Wiskunde/rekenen terecht? Zo niet, wat is volgens u een goed alternatief?
nee: als dit wordt ingevoerd, dan voor alle vakken

Vraag6

Is de beperking van het leerlingvolgsysteem tot de onderbouw een terechte keuze? Zo nee, waarom niet?
nee. wil je er een soepeler overgang mee bereiken, dan moet je juist ook op zijn minst klas 4 (hv) en 3(vmbo) toevoegen

Vraag7

Wat vindt u van het voornemen om de deelname aan een beperkt aantal internationale onderzoeken te verplichten?
prima

Bijlage