Wijz Wet gemeentelijke schuldhulpverlening tbv de uitwisseling van persoonsgegevens
Reactie
Naam | Woonbron (M.R. Blok) |
---|---|
Plaats | Rotterdam |
Datum | 21 februari 2019 |
Vraag1
1. Ontbreken persoonsgegevens in de tabel in het algemene deel (zie pagina's 6 en 7) van de memorie van toelichting die noodzakelijk zijn voor schuldhulpverlening?2. Zou de melding van betalingsachterstanden door verhuurders aan gemeenten wettelijk geregeld moeten worden (in aanvulling op de grondslag voor gemeenten om de gegevens te mogen ontvangen en gebruiken)?
3. Is overgangsrecht nodig voor het aanpassen van het gemeentelijke plan integrale schuldhulpverlening en gemeentelijke (ICT-)processen?
Geachte heer/mevrouw,
Op bladzijde 6 van de "Wijziging van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening ten behoeve van de uitwisseling van persoonsgegevens" wordt bij het verstrekken van gegevens door "Woningverhuurders" als volgt benoemd: "Contactgegevens van de klant, diens klantnummer en informatie over de hoogte van diens schuld vanaf 2 maanden huurachterstand". Dit blijkt in de praktijk bij onze pilot vroegsignalering in Rotterdam veel te beperkt en dus veel te laat te zijn. Ik wil er voor pleiten om dit te wijzigen naar "... over de hoogte van diens schuld van meer dan één maand bruto huur".
Bovenstaande zal ik beargumenteren. In de projecten "vroegsignalering" die ik ken, worden de schulden bij de Gemeente (of via het KBR in geval van "Vindplaats Schulden") op de 25ste van de maand door de schuldeisers gemeld. Voordat de lijst bewerkt, gescreend en verwerkt is tot een looplijst t.b.v. de bezoeken door medewerkers van betrokken Gemeente, zijn we inmiddels in de volgende maand beland. In het geval van woningcorporaties is de volgende bruto maandhuur dan inmiddels vervallen. Als de medewerker dan gaat bezoeken, dan wordt deze niet zelden geconfronteerd met een burger die een huurschuld heeft van 3 maanden (tegen een gemiddelde bruto maand €550). Dat kun je geen vroegsignalering meer noemen. Bovendien is het hebben van drie maanden (bruto) huurachterstand reden voor de kantonrechter om een huurcontract te laten ontbinden en ontruiming toe te wijzen. Dat moeten we zien te voorkomen.
Mocht u nog meer informatie of een nadere toelichting van mij willen, dan hoor ik dat graag van u.
Met vriendelijke groet,
Martin Blok
Woonbron
mblok@woonbron.nl
t: 088 - 966 08 46 / 06 - 20 18 66 82