Besluit uitbreiding van de monitoringsverplichting leerlingen funderend onderwijs

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Maastricht
Datum 5 september 2023

Vraag2

Discriminatie van mensen omdat ze bij een bepaalde cultuur of religie horen, of omdat ze er anders uitzien of bijvoorbeeld verliefd worden op iemand van hetzelfde geslacht komt veel voor in het onderwijs. Het gaat dan om discriminatie op basis van etniciteit (waaronder huidskleur), geslacht, seksualiteit, beperking of religie.

Door speciaal naar deze vormen van discriminatie te vragen in de schoolmonitor, krijgen scholen beter zicht op hoe bepaalde (kwetsbare) groepen leerlingen de veiligheid op school beleven. Een ander gevolg is dat deze extra onderwerpen ook leiden tot een grote hoeveelheid extra vragen die leerlingen moeten beantwoorden (18-30 extra vragen). Daarmee wordt de last die we op leerlingen leggen ook hoger.

Vraag:
Vindt u dat scholen verplicht moeten worden om naar deze vormen van discriminatie te vragen in de jaarlijkse schoolmonitor? Welke 3 à 4 vormen van discriminatie vindt u het belangrijkst?
Er is een verschil in gediscrimineerd voelen en gediscrimineerd worden. Hoe gaat dat in de vraagstelling duidelijk worden, zodat er niet veel antwoorden gaan komen die een "vals" alarm doen afgaan?
En ja, het is belangrijk dat discriminatie gesignaleerd wordt, dus enkele vragen hierover opnemen is een goede aanvulling. Vragen naar feitelijke gebeurtenis is dan wel belangrijk om het kaf van het koren te kunnen scheiden. Lukt dat in een vragenlijst?