Beleidsvoornemen Veiligheidsregelgeving drones
Reactie
Naam | Ampyx Power (J Bosch) |
---|---|
Plaats | Den Haag |
Datum | 29 mei 2015 |
Vraag1
Wat is uw mening over het voorgenomen beleidsvoornemen Veiligheidsregelgeving drones?Ons inziens is het logischer om de verschillende klassen te categoriseren op basis van kinetische energie (gewicht x snelheid). Dit is meer in lijn met het gedachtegoed om te categoriseren op basis van risico dan gewichtscategorieën.
Wij zouden ook adviseren om de term "Tethered aircraft" zoals gedefinieerd in de EASA taxonomy of operations GM1 SERA.3138(a) over te nemen.
Het is niet duidelijk hoe de voorgestelde categorisering past in de EASA concepten "Open", "specific" en "certified". Ziet de Nederlandse overheid "lichte drones" als "specific" of slaat "specific" op zwaarder dan 150kg?
Vraag2
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu zal twee platforms starten waarin van gedachten zal worden gewisseld met stakeholders: een virtueel platform voor de brede gemeenschap van individuele dronegebruikers/ stakeholders en een fysiek plaftorm (op uitnodiging) voor belangengroepen en brancheorganisaties.Wilt u deelnemen aan een van deze platformen? En zo ja, welke? Graag kort motiveren op welke wijze u namens een relevante achterban spreekt.
Ampyx Power neemt graag deel aan het virtuele platform. Op dit moment is Ampyx Power het enige bedrijf uit de Airborne Wind Energy (AWE) sector die zichzelf klassificeert als RPAS, maar naar verwachting zullen meerdere partijen uit de AWE-sector (al dan niet gedwongen) ook zich als RPAS aanmerken.