Beleidsvoornemen Veiligheidsregelgeving drones

Reactie

Naam Dhr. E H
Plaats Rotterdam
Datum 4 mei 2015

Vraag1

Wat is uw mening over het voorgenomen beleidsvoornemen Veiligheidsregelgeving drones?
Sinds 2013 ben ik professioneel actief met het bouwen en vliegen van drones, en heb ik bij serieuze ondernemingen gewerkt. Daarnaast heb ik 16 jaar ervaring met modelvliegen, en ben ik in bezit van een CPL-A en CPL-H met een kleine 500 vlieguren.

Met het voornemen van de "mini drone" regeling wordt een stap in de goede richting gezet door het de-reguleren. Naar mijn idee maakt dit de handhaving makkelijker, en geeft het simpele begrijpbare regels.

Echter wordt het naar mijn idee erg lastig om af te bakenen wat een drone is, en wat een modelvliegtuig. Hierdoor ontstaat weer een maas in de wet wat niet te handhaven is.

Het lijkt mij verstandig als er 1 categorie komt waardoor alle regels voor onbemande vliegende apparaten onder de 4kg gelijk getrokken worden. Zo ben ik van mening dat de regels wat betreft afstanden, hoogtes en snelheden van alle systemen onder de 4kg gelijk moeten zijn.

Vraag2

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu zal twee platforms starten waarin van gedachten zal worden gewisseld met stakeholders: een virtueel platform voor de brede gemeenschap van individuele dronegebruikers/ stakeholders en een fysiek plaftorm (op uitnodiging) voor belangengroepen en brancheorganisaties.

Wilt u deelnemen aan een van deze platformen? En zo ja, welke? Graag kort motiveren op welke wijze u namens een relevante achterban spreekt.
Graag zou ik willen deelnemen aan het virtuele platform. Ik spreek namens een commercieel bedrijf , en een groep "FPV" modelvliegers

Vraag3

Het ministerie zal een communicatieplan opstellen, in nauwe samenwerking met de sector, om de dronegebruiker in de toekomst bij de ontwikkelingen in de regelgeving te betrekken, zodat de veiligheid in het luchtruim en op de grond maximaal gewaarborgd is.

Indien u uw ideeen wilt aanleveren, graag motiveren met een korte omschrijving van uw mogelijke bijdrage.
Er wordt in de mini drone regeling en in de regeling modelvliegen niets gezegd over het zogenaamde "First person view" vliegen. In de UK is daar wel een uitzondering in de wet voor opgenomen. Via deze link is informatie daarover te vinden: http://www.bestviewedfromabove.co.uk/information/rules-and-regulations/
Via kennissen, diverse fora en youtube weet ik dat er in Nederland "first person view" wordt gevlogen op hoogtes van duizenden meters, tot op afstanden van tientallen kilometers van de piloot. Ik schat dat ongeveer duizend mensen in Nederland dit op wekelijkse basis doen. Naar mijn idee vormt dit een serieus gevaar.

Daarnaast zijn er nog tienduizenden mensen die op wekelijkse basis op een redelijk verantwoorde wijze "FPV" vliegen. Vanwege de omvang kan de overheid deze hobby niet meer ontkennen. Omdat deze hobby al meer dan 7 jaar veilig wordt uitgevoerd in Nederland denk ik dat het daar nu tijd voor is.

Om dit simpelweg te verbieden, bied geen oplossing is gebleken. Ik wil voorstellen het "FPV" vliegen mee te nemen in de toekomstige regelingen voor drones en modelvliegen. Hierbij kan er worden gekeken naar de regels in de UK waar er een uitzondering wordt gemaakt als er een spotter aanwezig is, tot een hoogte van 120m wordt gevlogen en met toestellen tot 1.8 kg.

Ik ben op de hoogte van deze "FPV"hobby, de gebruikte systemen, limitaties, en ontwikkeling in andere landen. Ik heb een goed idee hoe deze hobby veilig kan worden geïmplementeerd in het luchtruim.