Beleidsvoornemen Veiligheidsregelgeving drones
Reactie
Naam | E-producties (Ed Koers) |
---|---|
Plaats | Vught |
Datum | 29 mei 2015 |
Vraag1
Wat is uw mening over het voorgenomen beleidsvoornemen Veiligheidsregelgeving drones?In eerste instantie ben ik tevreden dat er nu, eindelijk duidelijkheid is gekomen. Wat direct opvalt is dat er alleen voor klasse 1 nu iets op papier is verschenen, het lijkt nu net of alles geregeld is en dat is zeker niet het geval. (Alleen buitengebied en max 400 ft hoog en max 500 meter weg)
Als toekomstig producent van klasse2 rotary wing RPAS moet ik constateren dat er hiervoor niets op het papier is toevertrouwd. Mi is dit een grote bijdrage aan het economisch klimaat dat nu belemmerd wordt in groei terwijl de intentie van de overheid juist is om deze, totale, sector te ondersteunen.Nu zijn er al wel stukken geschreven door JARUS maar helaas zie ik daar ook hier niets van terug terwijl dit mooie initiatief toch door Nederland is opgebouwd en uitgebouwd tot een wereldwijd gerenomeerd instituut. Om een paar voorbeelden te noemen de CS-LURS is wel gepubliceerd maar we missen daarin nog steeds de AMC 13.09. Daarnaast is nog geen duidelijkheid over de prestatie-eisen voor een DAA, detect and Avoid systeem, een met de DOA POA en MOA vergelijkbare goedkeur voor de betrokken bedrijven en last but not least de luchtruim integratie van de "drones".
Wat in de voorgestelde regelgeving nu geregeld is voor de piloot, RPA-L,
is niet compleet. Ik mis een soort van type rating zoals in de bemande luchtvaart opgenomen is. Nu lijkt het erop dat een piloot met een RPA-L iedere drone mag vliegen. Van multi rotor tot een helikopter drone van max. 150 kg. In het kader van de veiligheid wil ik daarbij opmerken dat dit zeer onverstandig is. Levensgevaarlijk zelfs.
In de regelgeving mis ik ook de oefenvelden. Daar zouden een paar gradaties in moeten opgenomen worden met mi de risico's als leidraad.
Vraag2
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu zal twee platforms starten waarin van gedachten zal worden gewisseld met stakeholders: een virtueel platform voor de brede gemeenschap van individuele dronegebruikers/ stakeholders en een fysiek plaftorm (op uitnodiging) voor belangengroepen en brancheorganisaties.Wilt u deelnemen aan een van deze platformen? En zo ja, welke? Graag kort motiveren op welke wijze u namens een relevante achterban spreekt.
Ik neem al deel aan deze platformen.
Vraag3
Het ministerie zal een communicatieplan opstellen, in nauwe samenwerking met de sector, om de dronegebruiker in de toekomst bij de ontwikkelingen in de regelgeving te betrekken, zodat de veiligheid in het luchtruim en op de grond maximaal gewaarborgd is.Indien u uw ideeen wilt aanleveren, graag motiveren met een korte omschrijving van uw mogelijke bijdrage.
Dit is een lastig punt waar ik graag anderen met voorstellen laat komen.