Beleidsvoornemen Veiligheidsregelgeving drones
Reactie
Naam | Kestrel Geo-data (Ing. H.M. Zuur) |
---|---|
Plaats | Amersfoort |
Datum | 11 mei 2015 |
Vraag1
Wat is uw mening over het voorgenomen beleidsvoornemen Veiligheidsregelgeving drones?Het is positief dat de overheid de regels voor het gebruik van drones in bepaalde gevallen wil versoepelen. Ik ben echter van mening dat de regels omtrent de minidrones te strikt zijn en moeilijk zijn te handhaven.
Vraag2
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu zal twee platforms starten waarin van gedachten zal worden gewisseld met stakeholders: een virtueel platform voor de brede gemeenschap van individuele dronegebruikers/ stakeholders en een fysiek plaftorm (op uitnodiging) voor belangengroepen en brancheorganisaties.Wilt u deelnemen aan een van deze platformen? En zo ja, welke? Graag kort motiveren op welke wijze u namens een relevante achterban spreekt.
Ja, ik wil graag meedoen aan het virtueel platform voor de brede gemeenschap.
Vraag3
Het ministerie zal een communicatieplan opstellen, in nauwe samenwerking met de sector, om de dronegebruiker in de toekomst bij de ontwikkelingen in de regelgeving te betrekken, zodat de veiligheid in het luchtruim en op de grond maximaal gewaarborgd is.Indien u uw ideeen wilt aanleveren, graag motiveren met een korte omschrijving van uw mogelijke bijdrage.
Als ondernemer die binnen de dronesector actief is, vind ik de regel dat er tot 50 meter hoog gevlogen mag worden onduidelijk. Wij vliegen regelmatig op terreinen waar veel hoogteverschil is (tot 50 meter boven maaiveld). De term "50 meter hoog" is onvoldoende gedefinieerd. Er zijn drie manieren waarop de term "50 meter hoog" kan worden geïnterpreteerd:
1) 50 meter boven NAP
2) 50 meter boven de hoogte waarop de piloot zich bevindt
3) 50 meter boven maaiveld
Dat deze drie opties niet gelijk zijn mag duidelijk zijn. Wanneer optie 1 wordt bedoeld, kan niet in Limburg gevlogen worden. Wanneer optie 2 wordt bedoeld, kan de piloot dus ook op een hoogwerker gaan staan om de minidrone hoger boven het maaiveld te laten vliegen. Wanneer optie 3 wordt bedoeld mag dus ook boven een hoog depot hoger gevlogen worden. Bovendien wordt hiermee de handhaving veel ingewikkelder. Omdat de meeste landschapselementen zoals duinen, depots, dijken, ruggen en bossen in Nederland niet hoger zijn dan 50 meter ten opzichte van de nabije omgeving, is het vanuit veiligheid- en handhavingsperspectief beter dat het toestel op maximaal 100 meter hoogte mag vliegen.
De regel: Het toestel moet minimaal 50 meter verwijderd blijven van industrie- en havengebieden is onduidelijk. Wat wordt in deze gedefinieerd als industrie- en havengebieden? Deze gebieden zijn meestal dermate uitgestrekt en vaak onbebouwd. Terwijl juist de industrie en havengebieden enorme voordelen hebben met de inzet van drones. Denk aan inspecties van installaties en hoeveelheidsbepalingen van bulkopslag.