Beleidsvoornemen Veiligheidsregelgeving drones
Reactie
Naam
|
Luchtfilmproducties (Dhr P Roelofs)
|
Plaats
|
Rockanje
|
Datum
|
8 mei 2015
|
Vraag1
Wat is uw mening over het voorgenomen beleidsvoornemen Veiligheidsregelgeving drones?
De verschillen tussen commerciele en particuliere dronevliegers dienen aangepast te worden. Bedrijven investeren tijd, kennis en behoorlijk veel geld in een nieuwe markt, waarbij aantoonbaar is dat men op de hoogte is van veiligheid, procedures, gedegen opleiding, wet en regelgeving , verzekering en degelijke en gekeurde apparatuur. Vergelijk het met het rijden van een auto, daarvoor heb je theorie en praktijk examen, gezondheidskeuring , apk en verzekering etc. Nodig. Als particulieren zonder al deze zaken waaraan bedrijven wel dienen te voldoen mogen vliegen en ook geld verdienen, dan is er sprake van oneerlijke concurentie. Particulieren zullen dan ook een administratie en boekhouding dienen te gaan voeren en ook belastingplichtig worden, en ook zorgdragen voor een goede verzekering etc. Als er voor particulieren een soort van brommerrijbewijs voor de drone zal komen, dan is de benodigde kennis in ieder geval aanwezig aangevuld met verzekering etc. Dit zal het aantal incidenten in de groep met de grootste risicos zeker doen afnemen. De vlieghoogte en reikwijdte voor bedrijven op 120 mtr, en 500 mtr, voor particulieren zoals nu gesteld 50 mtr en 100 mtr.
Voor de algehele veiligheid en privacy acht ik het van belang dat er goed gehandhaafd wordt en ook opgetreden wordt door de overheid. Je bent als dronevlieger wel luchtvaart aan het bedrijven! en ik zie dat helaas veel particuliere dronevliegers onverstandig en met veel risico bezig zijn met hun hobbie.