Beleidsvoornemen Veiligheidsregelgeving drones
Reactie
Naam | M.H. de Jong |
---|---|
Plaats | Rotterdam |
Datum | 10 mei 2015 |
Vraag1
Wat is uw mening over het voorgenomen beleidsvoornemen Veiligheidsregelgeving drones?Het is begrijpelijk dat door de snelle technische ontwikkelingen en reductie van de kosten van de 3 of meer motorige modellen ("drones") er duidelijke wetgeving moet komen om risico's beheersbaar te houden.
Echter, met de nieuwe plannen die op tafel liggen, staat voor mijn gevoel veiligheid absoluut niet voorop en wordt een grote groep "klassieke" modelbouwers - die bewezen hebben verantwoordelijk gebruik te maken van de huidige regeling modelvliegen en een zeer sterk zelf regulerend vermogen hebben - ernstig benadeeld.
-Benadeling van de klassieke modelbouwers:
Deze grote groep kent de gevaren van het vliegen en evt technisch falen zeer goed, doordat men zelf de spullen waarmee ze vliegen bouwen. Deze groep mag echter vanaf 1 oktober 2015 ook niet meer verder dan 100 meter en hoger dan 50 meter vliegen. Dit houdt in dat voor modelbouwvliegers met vliegtuigen het wildvliegen (met toestemming van landeigenaar) verleden tijd is. Deze afstanden zijn voor vliegtuigen veel te beperkt. Concreet houdt dit dus in dat men dus maar op een club moet gaan vliegen - iets wat zeker niet elke modelbouwer ambieert. Deze groep koos er altijd al voor om op weilanden e.d. te vliegen waar zowel zij als anderen geen enkel last van elkaar hadden.
- Nieuwe regelgeving zou als eerste prioriteit veiligheid moeten hebben, dit is absoluut niet het geval
De groep waarvoor de nieuwe wetgeving het hardste nodig is bestaat voornamelijk uit personen die goedkope kant en klare sets kopen. Een toestel zoals de DJI Phantom is hier een goed voorbeeld van. Dergelijke kopers hoeven niks zelf te bouwen en zijn zich niet bewust van de gevaren van het vliegen met een dergelijk apparaat. Er wordt blind vertrouwd op ingebouwde electronica (GPS, kompas, gyroscopen, accelerometers, etc) en de piloot hoeft eigenlijk amper nog zelf te vliegen. Deze groep mag onder de nieuwe regelgeving 50m hoog en 100m ver, aangezien al dit soort kant en klaar setjes <4kg wegen. Bij een technisch mankement of pilot error weten zij niet meer wat te doen. Ondanks het kleinere formaat van dit soort setjes is eventuele (letsel)schade alsnog zeer groot. De beperkte afstand voorziet niet in veiligheid. De recreatieve groep die met "drones" van meer dan 4kg vliegt, heeft deze meestal zelf gebouwd en hebben risico inzicht. Zij zochten zelf altijd al de ruimte op - lege weilanden, uitgestorven standen, etc - maar worden nu zeer beperkt door de nieuwe regelgeving.
Vraag2
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu zal twee platforms starten waarin van gedachten zal worden gewisseld met stakeholders: een virtueel platform voor de brede gemeenschap van individuele dronegebruikers/ stakeholders en een fysiek plaftorm (op uitnodiging) voor belangengroepen en brancheorganisaties.Wilt u deelnemen aan een van deze platformen? En zo ja, welke? Graag kort motiveren op welke wijze u namens een relevante achterban spreekt.
ik zou interesse hebben om van mening te wisselen via een virtueel platform
Vraag3
Het ministerie zal een communicatieplan opstellen, in nauwe samenwerking met de sector, om de dronegebruiker in de toekomst bij de ontwikkelingen in de regelgeving te betrekken, zodat de veiligheid in het luchtruim en op de grond maximaal gewaarborgd is.Indien u uw ideeen wilt aanleveren, graag motiveren met een korte omschrijving van uw mogelijke bijdrage.
Een eerste stap zou een informatieplicht voor (web)winkeliers moeten zijn, waarbij zij verplicht zijn om bij elke levering van een "drone" een duidelijk, maar beknopt overzicht dienen mee te geven wat betreft regelgeving, gevaren, etc. Op dit moment zijn er (helaas) veel (web)winkels waar financieel gewin hoger in het vaandel staat dan goede voorlichting.