Beleidsvoornemen Veiligheidsregelgeving drones
Reactie
Naam | SkyBirds (Dhr DEJ van der Graaf) |
---|---|
Plaats | Den Haag |
Datum | 5 mei 2015 |
Vraag1
Wat is uw mening over het voorgenomen beleidsvoornemen Veiligheidsregelgeving drones?Zoals de regelgeving was: niet commercieel vliegen zonder opleiding via eurousc, een goedgekeurde drone, een verzekering, een PHnummer voor de drone, daar moet het bij blijven. Wij van Skybirds hebben "ons nek" uit gestoken om de opleiding te volgen, een geschikte drone te kopen, verzekering te regelen enz enz. Als iedereen het straks "te makkelijk" wordt gemaakt om commercieel te vliegen, wat is dan onze hele opleiding dan nog waard? Wat is de meerwaarde om met een gecertificeerd bedrijf in zee te gaan, terwijl straks iedereen zo maar rond kan vliegen. Dat het gebruik voor stuntpiloten makkelijker gemaakt moet worden, dat ze overal mogen vliegen mee eens. Maar om commercieel te vliegen ben ik nog steeds van mening dat je aan bovengenoemde voorwaarden moet voldoen! Dus een opleiding bestaande uit theorie (Engelstalig taal van de luchtvaart is tenslotte Engels) een drone die goed gekeurd kan worden, een verzekering tegen terrorisme en molest, een PH-nummer en tot slot afvliegen. Kortom een gedegen opleiding en zeker niet iedereen commercieel de lucht in sturen. Je krijgt een soort van cowboy situatie.
Vraag2
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu zal twee platforms starten waarin van gedachten zal worden gewisseld met stakeholders: een virtueel platform voor de brede gemeenschap van individuele dronegebruikers/ stakeholders en een fysiek plaftorm (op uitnodiging) voor belangengroepen en brancheorganisaties.Wilt u deelnemen aan een van deze platformen? En zo ja, welke? Graag kort motiveren op welke wijze u namens een relevante achterban spreekt.
Ik hoef niet zo nodig deel te nemen aan een platform. Wel ventileer ik graag mijn mening.