Beleidsvoornemen Veiligheidsregelgeving drones

Reactie

Naam R.A. Hendriks
Plaats Wormer
Datum 8 mei 2015

Vraag1

Wat is uw mening over het voorgenomen beleidsvoornemen Veiligheidsregelgeving drones?
Het gebruik van "klassieke" fixed-wing vliegmodellen buiten aangewezen modelvliegclubterreinen zal bij de nieuwe regels gaan vallen onder de Mini Drone klasse:

De straal van 100m vanaf de bestuurder en 50m hoogte zijn veel te kleine dimenties om fatsoenlijk een fixed-wing vliegtuig te vliegen. Een groter luchtruim is nodig om bijvoorbeeld alleen al een veilige eindnadering en landing te maken.

Maximale vlieghoogte van 50m onveilig te noemen. In de wereld van het modelvliegen is de spreuk: "fly two mistakes high" altijd het devies geweest. Dit is niet mogelijk onder nieuwe regelgeving.

Kijken we naar het risico op botsingen in de lucht met overig vliegverkeer, zou een maximaal toegestane vlieghoogte van 120 m/400 voet toereikend zijn om in alle gevallen vrij te blijven van Visual Flight Rules verkeer wat op minimaal 150 m/500 voet vliegt. Een Visual Line Of Sight afstand van 500m veel reëler dan de 100m nu.

Door de nieuwe regelgeving wordt veel individuele modelvliegers het beoefenen van hun hobby onmogelijk gemaakt. De enige manier om legaal te vliegen met een fixed-wing model is om aan de eisen van een Lichte Drone te voldoen. Dit zou betekenen dat elke hobbyvlieger op extreem hoge kosten zal worden gejaagd i.v.m. theoriecursus, praktijkexamen en een luchtwaardigheidsbewijs. Ook slaat de verplichting van het schrijven/houden van een operationeel handboek de plank mis.

Echter dat elke bestuurder van een Mini Drone (tot slechts 4kg), ook een luchtwaardigheidsbewijs voor elk model en dat deze een praktijkexamen en gecertificeerd handboek moet hebben lijkt mij veel te ver gaan. Het gaat immers om lichte drones/vliegmodellen die niet boven bebouwing, mensenmenigte, spoorlijnen of andere constructies zullen gaan vliegen. Het veiligheidsrisico voor mens, dier, en bouwwerken op de grond is hierbij dus ook niet noemenswaardig hoog.

Het voorstel om drones tot 150kg toe te staan op modelvliegclubs zonder luchtwaardigheidseisen lijkt mij daarentegen gevaarlijk. Wanneer er een "Fly-away" plaats vind van een vaartuig me dit gewicht en in botsing komt met een ander luchtvaarttuig ik de kans op een fatale afloop zeer groot. Dit in tegenstelling tot vaartuigen met een gewicht tot 4kg.

Vraag2

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu zal twee platforms starten waarin van gedachten zal worden gewisseld met stakeholders: een virtueel platform voor de brede gemeenschap van individuele dronegebruikers/ stakeholders en een fysiek plaftorm (op uitnodiging) voor belangengroepen en brancheorganisaties.

Wilt u deelnemen aan een van deze platformen? En zo ja, welke? Graag kort motiveren op welke wijze u namens een relevante achterban spreekt.
Ik zou graag willen deelnemen aan beide platformen ten behoeve van de individuele recreatieve model/drone vlieger.

Ten eerste; omdat ik bang ben dat de georganiseerde branches en verenigingen de boventoon in de discussie zullen gaan voeren. Er gaat per slot van rekening veel geld om in deze groeiende markt die door met name de gevestigde drone fotografie/surveilance en opleidingsinstellingen zo gesloten mogelijk zal worden gehouden om hun concurentiepositie zo sterk mogelijk te maken/houden. Zij hebben baat bij zoveel mogelijk drempels om deze markt te betreden. Ik bespeur regelmatig onnodige regeldrang uit deze branche die wordt gerechtvaardigd met de term "veiligheid".

Ten tweede; ben ik zelf werkzaam als commercieel vlieger en meen een goed beeld te kunnen vormen welk zaken wél en welke zaken geen reëel risico vormen voor de luchtvaart. Ik zou mij graag willen mengen in de discussie die mij op professioneel én hobbymatig vlak aangaan.

Ik vrees dat de belangen van individuele (klassieke) modelvlieger ondergeschikt zullen worden gemaakt aan die van verenigingen en bedrijven. Dit zou zeer onredelijk zijn aangezien dit om een heel grote groep mensen gaat die hun jarenlang beoefende hobby zullen verliezen.

De bovengenoemde groep vliegers heeft van oudsher nooit voor noemenswaardige problemen gezorgd qua veiligheid maar dreigt nu de dupe te worden van de aangescherpte regelgeving.

Vraag3

Het ministerie zal een communicatieplan opstellen, in nauwe samenwerking met de sector, om de dronegebruiker in de toekomst bij de ontwikkelingen in de regelgeving te betrekken, zodat de veiligheid in het luchtruim en op de grond maximaal gewaarborgd is.

Indien u uw ideeen wilt aanleveren, graag motiveren met een korte omschrijving van uw mogelijke bijdrage.
Zoals eerder gezegd vind ik het wel wenselijk dat er eisen worden gesteld aan de kennis van recreatieve bestuurder. Onderwerpen zoals; het weer, basis kennis van luchtruim, techniek, human performance & limitations en risicoherkenning zijn erg belangrijk. De toetsing van deze kennis in de vorm van een theorieexamen, zoals men dit ook kent voor Klein Vaarbewijs lijk mij wenselijk.

Recreatieve piloten die niet boven bebouwing, groepen mensen, of ander risicogebied vliegen zou gevrijwaard van moeten blijven van praktijkexamens, certificering van vliegmodelen en het gebruik van operationeel handboek.