Beleidsvoornemen Veiligheidsregelgeving drones
Reactie
Naam | drs. L.J.W. Steenbergen |
---|---|
Plaats | Huis ter Heide (UT) |
Datum | 26 mei 2015 |
Vraag1
Wat is uw mening over het voorgenomen beleidsvoornemen Veiligheidsregelgeving drones?Als hobby UAV vlieger beperk ik me tot de voorgestelde regelgeving voor de lichtste categorie, i.e minder dan 4 kg. Ik juich het toe dat straks ook de bedrijfsmatige inzet van lichte Drones mogelijk wordt zonder vergunning. Ik onderschrijf het belang van heldere limiten waarbinnen gevlogen mag worden. Echter, gelet op de huidige stand van de techniek en de oorgetelde regelgeveing in de USA (door de FAA), kan ik me beter vinden in een hoogtelimiet van 120 meter (400 voet). In het horizontale vlak lijkt mij een grens van 250-300 meter gepast (in feite in lijn met de huidige regeling modelvliegen art. 2.b en 2.c). Persoonlijk vind ik de grens voor de nabijheid van gebouwen, wegen en mensenmassa's te beperkend (viz, afstand groter dan 50 meter). Het lijkt mij zinvoller, en daarmee ook beter te handhaven, dat hier wordt teruggegrepen op de een soort vangnetartikel waarin gesteld wordt dat (levende) have en goed niet in gevaar mag worden gebracht, met als uitwerking dat het verboden is boven mensenmaasa's, chemische complexen, autosnelwegen etc. te vliegen.
Ik zou er voor pleiten dat elke UAV/Drone vlieger zich middels DigID registreert en dat een kopie of print van deze registratie op verzoek aan de daartoe bevoegde autoriteiten dient te worden getoond. Ik zou me ook kunnen vinden in een zeer lichte theorietoets als onderdeel van het verkrijgen van deze registratie (eventueel tegen kosten van ca. EUR 10/jaar). Ik acht het zinvol dat de overheid inzicht heeft in de hoeveelheid Dronevliegers.
Graag zou ik ook ter overweging mee willen laten nemen om de massa van de lichtste categorie Drones/UAV's te beperken tot 2.5 kilo, waarbij dan bv. voor een categorie van 2.5-10 kg nog aanvullende eisen zouden kunnen worden gesteld.
Vraag2
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu zal twee platforms starten waarin van gedachten zal worden gewisseld met stakeholders: een virtueel platform voor de brede gemeenschap van individuele dronegebruikers/ stakeholders en een fysiek plaftorm (op uitnodiging) voor belangengroepen en brancheorganisaties.Wilt u deelnemen aan een van deze platformen? En zo ja, welke? Graag kort motiveren op welke wijze u namens een relevante achterban spreekt.
Ik zou graag aan het virtuele platform deelnemen. Ik beschouw mij als niet georganiseerde prive hobbyvlieger als relevante achterban.
Vraag3
Het ministerie zal een communicatieplan opstellen, in nauwe samenwerking met de sector, om de dronegebruiker in de toekomst bij de ontwikkelingen in de regelgeving te betrekken, zodat de veiligheid in het luchtruim en op de grond maximaal gewaarborgd is.Indien u uw ideeen wilt aanleveren, graag motiveren met een korte omschrijving van uw mogelijke bijdrage.
Zie mijn bijdrage als antwoord op vraag 1. Als gemotiveerd burger wil ik graag mijn steentje bijdragen aan de ontwikkeling van goede regelgeving.