Beleidsvoornemen Veiligheidsregelgeving drones
Reactie
Naam | Lukkien BV (D.M. Hevel) |
---|---|
Plaats | Ede |
Datum | 5 mei 2015 |
Vraag1
Wat is uw mening over het voorgenomen beleidsvoornemen Veiligheidsregelgeving drones?Als men daadwerkelijk de veiligheid wil verhogen zal men moeten zorgen dat óók de hobby-vlieger op de hoogte is van de gevaren en de voorschriften. Dit zou men kunnen bereiken door iedere hobby-vlieger verplicht een cursus te laten volgen van een halve dag ofzo. En als men vliegt zonder deze cursus te hebben gevolgd, moet daar een flinke sanctie tegenover staan. Deze voorgenomen wetgeving is een klap in het gezicht van de 'beroepsvliegers' die 15 tot 20.000 euro en héél veel tijd hebben geïnvesteerd om te voldoen aan de huidige wetgeving. Deze beroepsvliegers zien met deze nieuwe wet in één klap ook nog eens 90% van hun markt verdwijnen. Want ik verwacht dat 90% van de commerciele markt genoegen zal nemen met de beeldkwaliteit van een Inspire1. Als dus straks iedereen geld kan verdienen met een drone dan heeft binnen de korste tijd iedere fotograaf zo'n ding. Het zal dan krioelen van de drones met allemaaal mensen aan de sticks die niet weten waar ze wel en niet mogen vliegen, die niet hebben moeten bewijzen met een drone te kunnen omgaan, die niet weten hoe je LiPo's moet behandelen en die zich toch niet aan de maximale vlieghoogte gaan houden. Met deze wet wordt voorbijgegaan aan het feit dat vanaf 50 meter hoogte een Inspire1 op je hoofd krijgen nét zo dodelijk is als een S1000. Deze nieuwe wet heeft niets, maar dan ook niets met veiligheid te maken maar alléén met het verhogen van de omzetcijfers in de dronebranche. Ik denk dat staatssecretaris Mansveld zich te veel heeft laten beïnvloeden door minister Kamp.
Mijn voorstel zou zijn: Laat het commercieel vliegen over aan de mensen die veel geld en tijd hebben geïnvesteerd en die exact weten waar ze mee bezig zijn. Zij hebben de groundcourse gevolgd, zij hebben een Operations Manual gemaakt, zij hebben hun drone technisch moeten laten keuren, zij hebben een vliegexamen moeten afleggen en zij hebben een speciale luchtvaartverzekering moeten afsluiten.
Laat de hobbyvliegers dezelfde afstanden hanteren als de beroepsvliegers, maar laat ze wél een verplichte cursus volgen.
Alleen dán zal de veiligheid toenemen.
Vraag2
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu zal twee platforms starten waarin van gedachten zal worden gewisseld met stakeholders: een virtueel platform voor de brede gemeenschap van individuele dronegebruikers/ stakeholders en een fysiek plaftorm (op uitnodiging) voor belangengroepen en brancheorganisaties.Wilt u deelnemen aan een van deze platformen? En zo ja, welke? Graag kort motiveren op welke wijze u namens een relevante achterban spreekt.
Ik zou graag aan beide platforms willen deelnemen.
Het mag duidellijk zijn dat ik, weliswaar niet officieel, namens de commerciele vliegers spreek.
Vraag3
Het ministerie zal een communicatieplan opstellen, in nauwe samenwerking met de sector, om de dronegebruiker in de toekomst bij de ontwikkelingen in de regelgeving te betrekken, zodat de veiligheid in het luchtruim en op de grond maximaal gewaarborgd is.Indien u uw ideeen wilt aanleveren, graag motiveren met een korte omschrijving van uw mogelijke bijdrage.
Mijn ideeen heb ik reeds verwoord in de tekst hierboven.