Beleidsvoornemen Veiligheidsregelgeving drones

Reactie

Naam Sky Survey BV (EurOSHM - HVK J Don)
Plaats Pijnacker
Datum 7 mei 2015

Vraag1

Wat is uw mening over het voorgenomen beleidsvoornemen Veiligheidsregelgeving drones?
Geen goed voorstel. Als professionele organisatie (klasse 1 operator) worden eisen gesteld aan bemanning, organisatie, toestel en verzekering om risico's die bij het vliegen met onbemande luchtvaartuigen te verkleinen en bij te dragen aan het professionaliseren van de markt. Door deze beleidsvoornemen door te voeren creer je een wildgroei aan organisaties en personen die geen idee hebben met wat voor risico's ze te maken hebben en is het wachten op serieuze ongevallen met (dodelijk) letsel (immers een toestel van max 4 kg dat 50 meter naar beneden valt is fataal, laat staan als deze door incapabel gebruik in een gebouw, installatie of vliegtuigmotor komt).
Daarnaast zal valt het wetterlijk kader niet te handhaven. Dit voorstel wil ik vergelijken met het kopen van een auto, indien een Fiat 500 gekocht wordt dan hoef je geen rijbewijs, technische keuring, procedures of verzekering af te sluiten om deel te nemen aan de openbare weg. Indien je een Volkswagen Golf koopt dan worden er wel zware eisen gesteld aan opleiding, technische staat, procedures en verzekering terwijl beide auto's deelnemen aan hetzelfde verkeer. De risico's blijven hetzelfde alleen zal de wildgroei van cowboys met deze regels alleen maar toenemen. In mijn optiek is het heel simpel; alleen organisaties en personen Mogen vliegen als ze aan de eisen voldoen zoals ze nu zijn gesteld. De operationele dubbele uitvoeringsregels zoals NOTAM of TUGS kunnen wat mij betreft wel wat eenvoudiger. Een loket waarbij gemeld wordt dat er gevlogen gaat worden geniet de voorkeur.

Vraag2

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu zal twee platforms starten waarin van gedachten zal worden gewisseld met stakeholders: een virtueel platform voor de brede gemeenschap van individuele dronegebruikers/ stakeholders en een fysiek plaftorm (op uitnodiging) voor belangengroepen en brancheorganisaties.

Wilt u deelnemen aan een van deze platformen? En zo ja, welke? Graag kort motiveren op welke wijze u namens een relevante achterban spreekt.
ja, beide.

Vraag3

Het ministerie zal een communicatieplan opstellen, in nauwe samenwerking met de sector, om de dronegebruiker in de toekomst bij de ontwikkelingen in de regelgeving te betrekken, zodat de veiligheid in het luchtruim en op de grond maximaal gewaarborgd is.

Indien u uw ideeen wilt aanleveren, graag motiveren met een korte omschrijving van uw mogelijke bijdrage.
haal de standaard niet naar beneden. Het stellen van eisen aan de operator (of dit nu particulier of bedrijfsmatig is) zorgt ervoor dat niet iedere grappemaker een toestel koopt en hier rare dingen mee gaat uitvoeren. Zorg ervoor dat er aantoonbare kennis, kunde aanwezig is en zorg dat toestellen in technisch goede staat zijn. Door de standaard te verlagen is het wachten op serieuze incidenten door incompetente personen die denken dat het 'leuk' speelgoed is.