Beleidsvoornemen Veiligheidsregelgeving drones
Reactie
Naam | Argus UAV Solutions (drs. Steven Verver) |
---|---|
Plaats | Tienhoven |
Datum | 28 mei 2015 |
Vraag1
Wat is uw mening over het voorgenomen beleidsvoornemen Veiligheidsregelgeving drones?Wij spreken in als Argus UAV solutions, een commerciële dienstverlener rondom industriële toepassingen van drones (wij gebruiken in deze reactie het informele woord "drones", u kunt er ook RPAS of UAV voor lezen). Wij juichen het voornemen van harte toe. Wij denken dat het goed is om het onderscheid tussen hobbymatig en professioneel op te heffen. Daarnaast zijn we groot voorstander van het introduceren van categorie lichte drones tot 4 kg.
Een suggestie die wij zouden willen toevoegen is de volgende. De economische kansen voor de BV Nederland rondom drone technologie zullen aanzienlijk vergroot worden als er binnen de regelgeving beperkte mogelijkheden komen voor het doen van pilots met automatische drone vluchten. Hiermee bedoelen we drone vluchten waarbij de drone primair door een computer wordt bediend in plaats van door een piloot in VLOS. Qua toepassingen kunt u bijvoorbeeld denken aan het dagelijks geautomatiseerd scannen van grote bouwplaatsen, het beveiligen van terreinen met automatische drones of het bekende voorbeeld van pakketjes bezorgen met drones.
Het zijn ons inziens dít type geautomatiseerde vluchten die toepassingen van drones in de toekomst schaalbaar en alomtegenwoordig zullen maken. De "drone revolutie" kan niet grootschalig uitgerold worden als er voor ieder vluchtje (bij wijze van spreken) een team gehelmde piloten met gele hesjes nodig is.
Landen die als eerste mogelijkheden scheppen om ervaring op te doen en pilots te doen met dergelijke geautomatiseerde drone operaties zullen aanzienlijke economische activiteit naar zich toe trekken. Wij raden de overheid dan ook van harte aan om deze kans naar zich toe te trekken.
Uiteraard dienen er aan dergelijke vluchten de nodige operationele restricties gesteld te worden zoals toegestane locaties, opleidingen/certificering van operators en bedienend personeel, airworthyness van de apparatuur, failsafe functies, "botspreventie", geofencing, etc, etc. Naar onze mening is dit echter goed vast te leggen zodat de veiligheid niet in het geding hoeft te komen.
Vraag2
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu zal twee platforms starten waarin van gedachten zal worden gewisseld met stakeholders: een virtueel platform voor de brede gemeenschap van individuele dronegebruikers/ stakeholders en een fysiek plaftorm (op uitnodiging) voor belangengroepen en brancheorganisaties.Wilt u deelnemen aan een van deze platformen? En zo ja, welke? Graag kort motiveren op welke wijze u namens een relevante achterban spreekt.
Als commerciële partij zullen wij dit via de belangenvereniging DARPAS doen.
Vraag3
Het ministerie zal een communicatieplan opstellen, in nauwe samenwerking met de sector, om de dronegebruiker in de toekomst bij de ontwikkelingen in de regelgeving te betrekken, zodat de veiligheid in het luchtruim en op de grond maximaal gewaarborgd is.Indien u uw ideeen wilt aanleveren, graag motiveren met een korte omschrijving van uw mogelijke bijdrage.
nvt