Regeling tot verlenging en wijziging van de SLIM-regeling

Reactie

Naam Anoniem
Plaats 's-Hertogenbosch
Datum 18 september 2024

Vraag1

Naar aanleiding van de resultaten uit de tussenevaluatie kijken we naar mogelijkheden om de SLIM-regeling gericht in te zetten om de doelmatigheid te vergroten. In dat kader overwegen we twee opties die we graag aan de respondenten willen voorleggen:

Hoe beziet u het voorstel om subsidies te beperken tot mkb-ondernemingen met maximaal 50 of 100 werknemers?
Ter informatie: de huidige grens ligt op 250 werknemers.
We hebben vanuit WELDER de afgelopen jaren ca 200 bedrijven geholpen met de SLIM subsidie. In onze ervaring is dit een slecht idee. Het doel van de SLIM subsidie is om voor zoveel mogelijk medewerkers een leven lang ontwikkelen vanzelfsprekend te maken. In onze ervaring gaat dit eenvoudiger bij een bedrijf met 200 medewerkers dan bij een bedrijf met 50 of 100 medewerkers. Deze iets grotere bedrijven hebben al iets vaker over het onderwerp nagedacht, er zijn wellicht wat eerste mensen op aangenomen en interne professionalisering is net wat verder op orde. Initiatieven gericht op leven lang ontwikkelen beklijven binnen dit soort bedrijven dan ook beter en sneller. Ons advies: houd de huidige grens op 250 medewerkers.

Vraag2

Hoe beziet u het voorstel om het percentage van subsidiabele kosten voor kleinbedrijven (met maximaal 50 werknemers) aan te passen naar 60%?
Ter informatie: het huidige subsidiepercentage is voor kleinbedrijven 80%, terwijl middenbedrijven (50-250 werknemers) 60% aan subsidiabele kosten mogen declareren.
We hebben vanuit WELDER de afgelopen jaren ca 200 bedrijven geholpen met de SLIM subsidie. Dit zou een prima maatregel zijn. In onze ervaring maakt 60 of 80 procent subsidie weinig verschil voor ondernemingen. Ons advies: prima om deze aanpassing te doen.

Vraag3

Wat vindt u van het voorstel en de voorgestelde verlenging?
We hebben vanuit WELDER de afgelopen jaren ca 200 bedrijven geholpen met de SLIM subsidie. Het feit dat de SLIM subsidie verlengd wordt, juichen we toe. Het is wat ons betreft een van de meest succesvolle subsidies rond leren en ontwikkelen van de afgelopen jaren. Doelmatig en passend bij de wensen van de markt.

We hebben nog een paar specifieke aanvullingen:
1) Open ruimte in samenwerkingsverbanden
Veel bedrijven, zeker ook kleinere bedrijven, doen mee in een dergelijke samenwerking wanneer een andere bekende onderneming ook deelneemt. Een methode van ‘zwaan, kleef aan’ werkt hierbij heel goed. We vragen bedrijven of zij bv een vaste leverancier of een vaste klant mee willen nemen na goedkeuring. Als ze dan kennis en ervaringen uitwisselen, werkt dat heel erg prettig. We bereiken meer medewerkers en de impact op leren en ontwikkelen wordt groter. Ons advies zou zijn deze open ruimtes in samenwerkingsverbanden in stand te houden / uit te breiden.
2) Snellere afhandeling einddeclaratie
De 22 weken voor afhandeling wordt echt als groot struikelblok ervaren. Mkb’ers zitten met hoge kosten voor personeel, energie, etc en kunnen dit soort bedragen lastig missen in hun liquiditeit. Ook heerst dan snel een negatieve houding richting de overheid ('wij moeten snel iets aanleveren en zij nemen bijna een half jaar de tijd'). Uiteraard zal het ministerie het druk hebben, maar het zou de regeling ten goede komen om toch te kijken wat hierin mogelijk is. Wellicht een 100% voorschot bij indienen einddeclaratie.

Bijlage