Wet vertrouwenspersonen
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Dronten
|
Datum
|
30 april 2020
|
Vraag1
Is de vertrouwenspersoon een goed instrument om ongewenste omgangsvormen op de werkvloer tegen te gaan?
Nee, niet in elk bedrijf. In een klein bedrijf met 1-2 werknemers, kan nooit anonimiteit worden gewaarborgd.
Het zou veel beter zijn om niet aan het eind van de lijn maar aan het begin actie te ondernemen. Voorkomen dus, via voorlichting aan werkgevers, i.p.v. schade repareren achteraf.
Vraag2
Heeft de vertrouwenspersoon op dit moment voldoende positie?
Bij onze leden speelt dit probleem niet, dus deze vraag is voor ons niet relevant.
Vraag3
Is het wetsvoorstel uitvoerbaar?
Nee. Bedrijven zoals van onze leden met 1 hooguit 2 werknemers, kunnen nooit een anonieme afhandeling van klachten waarborgen via een vertrouwenspersoon. Bovendien geeft de verplichting een onevenredige lastenverzwaring, zowel financieel als administratief, met wéér een nieuwe verplichting en nog meer controles.
Vraag4
Zijn er effecten van het wetsvoorstel die niet in het wetsvoorstel en/of de toelichting zijn verwerkt?
De lastenverzwaring voor kleine bedrijven en het gebrek aan anonimiteit is niet meegenomen in de beschouwing. Wij zijn er van overtuigd dat de voorgestelde verplichting kan leiden tot ontslagen, omdat kleine werkgevers het te veel gedoe, kosten en controles vinden. Dit effect op de werkgelegenheid is niet meegenomen.
Voor bedrijven met een gering aantal werknemers is dit wetsvoorstel onuitvoerbaar. Natuurlijk zullen er direct allerlei bureautjes ontstaan die vertrouwenspersonen kunnen leveren, maar dat is dan een pure lastenverzwaring voor de werkgever. En weer een extra categorie dienstverleners in onze bureaucratische samenleving.