Wet vertrouwenspersonen

Reactie

Naam CAOP (Mw. / Dhr. Marjolein / Hans van Dijk / Groot)
Plaats Den Haag
Datum 21 april 2020

Vraag1

Is de vertrouwenspersoon een goed instrument om ongewenste omgangsvormen op de werkvloer tegen te gaan?
De vertrouwenspersoon (VP) heeft een belangrijke functie in de organisatie. Onze ervaring is dat de VP een van de eerste professionals is met wie wordt gesproken als sprake is van ongewenst gedrag of integriteitsincidenten. Als de VP goed bekend is in de organisatie en de functie goed invult, kan dat het gevoel van sociale veiligheid vergroten. Daarnaast kan een VP escaleren naar hoger management indien dat nodig is. De signalerende functie van een VP (met inachtneming van vertrouwelijkheid van een casus) kan ervoor zorgen dat tijdig wordt geacteerd op integriteitsincidenten zoals ongewenst gedrag.

Vraag2

Heeft de vertrouwenspersoon op dit moment voldoende positie?
De ervaring van CAOP is dat de positionering en het serieus nemen van een VP cruciaal is in het goed functioneren van een VP in een organisatie. Het betekent dat een VP toegang moet hebben tot managementlagen in een organisatie. Het betekent ook dat een VP zich comfortabel moet voelen om met verschillende managementlagen te communiceren. Het verplicht maken van een VP is een eerste stap om de beroepsgroep serieus te nemen. Het zorgt er nog niet voor dat management ook daadwerkelijk serieus omgaat met signalen en berichten van een VP.
Wij zien nog te vaak dat een VP angstig is voor de eigen positie, indien hij/zij een casus op hoger niveau bespreekbaar moet maken. Mogelijke oplossingen zijn: een externe VP aanstellen, zorgen voor een goede opleiding voor de VP en de VP een beschermde positie in de organisatie te geven (zoals het geval bij de ondernemingsraad).

Vraag3

Is het wetsvoorstel uitvoerbaar?
Het wetsvoorstel is een goed initiatief! Naar onze mening helpt het als het verplicht wordt om een VP aan te stellen (intern en/of extern). Wij denken dat het op enkele punten verbeterd kan worden:
- CAOP is groot voorstander om een vertrouwenspersoon breed inzetbaar aan te stellen: zowel voor integriteit als ongewenste omgangsvormen. Je wilt immers niet dat als een medewerker de moeite neemt om contact op te nemen met de VP, de VP moet doorverwijzen. Ook is het relevant dat een VP voldoende ervaring kan opdoen. De kwaliteit van een goede VP zit in ervaring en voldoende gesprekken voeren.
- In het wetsvoorstel wordt gesproken over de deskundigheid van een VP. Wij vinden dat er minimale eisen moeten worden gesteld aan de (bij)scholing van een VP. Een VP kan voor veel uitdagingen komen te staan in deze functie. Om serieus genomen te worden in deze functie, wordt er ook iets gevraagd van de VP (competenties/kennis/ervaring/deksundigheid).
- CAOP is ook voorstander een van onafhankelijke certificering en een onafhankelijk register waar een VP zich kan registeren (denk aan BIG-register). Een onafhankelijk register (niet verbonden aan een opleidingsinstituut) bestaat momenteel nog niet.

Vraag4

Zijn er effecten van het wetsvoorstel die niet in het wetsvoorstel en/of de toelichting zijn verwerkt?
Vragen om over na te denken:
- Wat is de minimale organisatiegrootte voor het aanstellen van een VP?
- Hoe borg je de deskundigheid van een VP?
- Hoe zorg je ervoor dat ook integriteit een verplicht onderdeel wordt van het werkpakket van een VP?