Vervoer industrieel personeel op zeeschepen
Reactie
Naam
|
Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (ing. T.N. van de Minkelis)
|
Plaats
|
Rotterdam
|
Datum
|
13 september 2019
|
Vraag3
Hebt u nog andere vragen of opmerkingen? U kunt op alle onderdelen van de regeling en de toelichting reageren.
De Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR) kan in grote lijnen instemmen met de voorgestelde wijzigingen van de Regeling veiligheid zeeschepen, maar heeft nog enkele punten van commentaar:
1. In de Memorie van toelichting wordt expliciet gesteld dat industrieel personeel niet werkt aan boord van het schip dat industrieel personeel vervoerd of accommodeert. De KVNR ziet graag de nuancering dat industrieel personeel aan boord van deze schepen geen werkzaamheden uitvoeren ‘die onderdeel uitmaken van de normale werkzaamheden aan boord in het kader van het gebruik van het schip’. Dit is in overeenstemming met artikel 1.2.e van de Regeling zeevarenden waarin de personen worden gedefinieerd die niet als zeevarenden worden aangemerkt. Deze nuancering past ook in de door Nederland overgenomen IMO-definitie van industrieel personeel. Deze nuancering geeft de ruimte voor industrieel personeel om aan boord van het schip waarop ze vervoerd of gehuisvest worden enige (voorbereidende) werkzaamheden uit te voeren ten behoeve van hun offshore industriële activiteiten buiten het schip (op een offshore installatie of op een ander schip).
2. In de Memorie van toelichting wordt ook gesteld dat ‘het feit dat een persoon als industrieel personeel wordt aangemerkt de rechten van deze personen voortvloeiend uit nationale wet- en regelgeving of uit verdragen, zoals het Maritiem Arbeidsverdrag 2006 onverlet laat.’ De KVNR ziet graag dat de verwijzing naar het Maritiem Arbeidsverdrag 2006 wordt geschrapt, omdat het Maritiem Arbeidsverdrag niet op industrieel personeel van toepassing is. Industrieel personeel is simpelweg geen zeevarende als gedefinieerd in het Maritiem Arbeidsverdrag en de Wet zeevarenden. Op basis van artikel 1.2.e van de Regeling zeevarenden worden ‘andere personen wier werkzaamheden geen onderdeel uitmaken van de normale werkzaamheden aan boord in het kader van het gebruik van het schip’ namelijk categorisch uitgesloten van de zeevarenden.
3. Er lijken enkele redactionele foutjes in de voorgestelde wijzigingen geslopen te zijn. Zo wordt in het nieuwe artikel 18c nog steeds verwezen naar paragraaf 1 van de nieuwe bijlage 3c terwijl dit naar de mening van de KVNR paragraaf 2 zou moeten zijn.
De KVNR doet in bijgevoegd document enkele suggesties tot aanpassing van de door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat voorgestelde wijzigingen van de Regeling veiligheid zeeschepen.
Bijlage