Vervoer industrieel personeel op zeeschepen
Reactie
Naam | RoyalIHC (P van der Hoek) |
---|---|
Plaats | Kinderdijk |
Datum | 12 september 2019 |
Vraag2
VEILIGHEIDSMANAGEMENTSYSTEEM: (ISM)Het VK stelt ISM verplicht. In de Nederlandse regeling is er gekozen om ISM niet verplicht te stellen om de volgende redenen:
• aanvullende veiligheidseisen specifiek gebonden aan deze categorie schepen zijn opgenomen in een verplicht eisenpakket;
• ISM is niet verplicht voor vrachtschepen onder de 500 GT. De regeling gebruikt als basis de certificering van vrachtschepen onder de 500 GT met aanvullende verplichte veiligheidseisen specifiek gebonden aan deze categorie schepen.
Echter als een schip dat gecertificeerd is voor de nationale vaart ingezet wordt in de nationale wateren van een andere land moet ermee rekening gehouden worden dat andere landen ISM wel vereisen. In de toelichting van de regeling is aangegeven dat andere landen ISM wel vereisen en dat daarmee rekening moet worden gehouden.
Vraag 2: Hebt u hier opmerkingen, vragen of aandachtspunten bij?
Het niet verplicht stellen van ISM geldt alleen onder de 500GT. In de Nederlandse regeling moet dan ook deze uitzondering duidelijk zijn.
Vraag3
Hebt u nog andere vragen of opmerkingen? U kunt op alle onderdelen van de regeling en de toelichting reageren.Er varen meerdere schepen (Service Operation Vessels) groter dan 500GT op de Noordzee met meer dan 12 personen aan boord die werk verrichten op bijv, Windturbine of Olieplatforms. Deze schepen voldoen momenteel aan SPS-code maar ook aan ISM.
Naar de letter van de code is dit geen "special personnel" maar dit wordt tot nu toe wel zo toegepast.
Zijn er gevolgen voor dit type schip?
Ik denk zelf van niet omdat het lijkt dat Special Personnel nu Industrial Personnel is geworden. Verder wordt de SPS code toegepast