VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap

Reactie

Naam Defence for Children (drs. B. Stappers)
Plaats Leiden
Datum 16 augustus 2013

Vraag1

Het kabinet is van mening dat de ratificatie van het Verdrag een belangrijke bijdrage zal leveren aan het realiseren van de inclusieve samenleving. Voor het realiseren van de inclusieve samenleving is ook van belang om in overeenstemming met artikel 8 van het verdrag de bewustwording ten aanzien van personen met een handicap te bevorderen. Het gaat hier om het bevorderen van de bewustwording van de capaciteiten van personen met een handicap en de bijdragen die zij leveren aan de samenleving. Ook gaat het om het bevorderen van de bewustwording van de belemmeringen, de drempels die personen met een handicap in de samenleving tegenkomen en die hen beletten volledig en op voet van gelijkheid met anderen in de samenleving te participeren.
Kunt u aangeven hoe de bewustwording ten aanzien van personen met een handicap kan worden bevorderd? Kunt u aangeven welke bijdrage u levert aan het bevorderen van de bewustwording en of deze bijdrage zich leent om breed toe te passen?
De invulling van artikel 8 van het Verdrag heeft een speciale betekenis voor kinderen met een handicap. Deze kinderen moeten op de eerste plaatst zélf bewust worden gemaakt van hun rechten. Kinderen met een handicap moeten weten dat ze net als alle andere kinderen kinderrechten hebben en dat ze deze rechten zonder enige beperkingen moeten kunnen gebruiken. Het besef dat kinderen met een handicap dezelfde, gelijke rechten hebben als alle kinderen moet als een basisbegrip aan alle kinderen en de samenleving overgebracht worden. Alle vormen van kinderrechteneducatie zullen bijdragen aan deze bewustwording. Daarnaast moeten kinderen met een handicap weten dat ze het recht op speciale bescherming hebben. Het besef dat sommige kinderen extra bescherming genieten moet ook aan de andere kinderen en de samenleving overgebracht worden. Daarom zijn zowel op nationaal als op lokaal niveau campagnes nodig om de betekenis van het inclusief beleid duidelijk te maken. Toegang tot goed onderwijs, vervoer, sport, cultuur en andere activiteiten moet voor alle kinderen gelijk zijn.
De kinderrechtenorganisaties verzamelen data over kinderen met een beperking en verspreiden informatie over gelijke rechten van alle kinderen. Zo wordt bijvoorbeeld in het najaar een onderzoeksrapport gepubliceerd, genaamd 'Kinderen met een handicap in Tel', waarin per provincie, gemeente en wijk de totale aantallen kinderen en hun zorgbehoeften genoemd worden.

Vraag2

Volgens het Verdrag kunnen de Staten geleidelijk aan de verwezenlijking van de economische, sociale en culturele rechten uit het Verdrag werken. Staten hebben hierbij een grote mate van beleidsvrijheid. Ook in het Regeerakkoord van 2012 “Bruggen slaan” wordt uitgegaan van een geleidelijke tenuitvoerbrenging van het Verdrag. Bij de vraag hoe aan die geleidelijke tenuitvoerbrenging in de loop der tijd vorm zal worden gegeven, spelen het stellen van prioriteiten en budgettaire overwegingen vanzelfsprekend een belangrijke rol. Uitgaande hiervan, kunt u aangeven wat voor u een prioriteit is en hoe aan een eventuele investering op dat punt het beste vormgegeven kan worden?
In de komende tijd krijgen gemeenten een steeds grotere rol toebedeeld in zowel de jeugdzorg als zorg voor gehandicapten; het gaat om de Participatiewet (2015), de Jeugdwet (2015) en de wet op Passend onderwijs (2014).
Vanuit die achtergrond en met het oog op de bepalingen van het VN-Kinderrechtenverdrag is het van belang om prioriteit te geven aan de invoering van artikel 7 van het Verdrag. Alle belemmeringen die een volledig gebruik van kinderrechten door kinderen met een handicap beperken, moeten als prioriteit weggewerkt worden. Naast het wegwerken van de juridische belemmeringen moet ook voldoende geïnvesteerd worden in het laten verdwijnen van alle beleidsmatige, logistieke en technische belemmeringen die de volledige ontwikkeling van kinderen met een handicap in de weg staan. Om te beginnen moeten de gemeenten inventariseren wat er aan voorzieningen nodig is om kinderen met een handicap toegang te geven tot onderwijs, vervoer, specialistische zorg, sport, cultuur en andere activiteiten.
Kinderen met een handicap hebben recht op ontwikkeling. Alle investeringen die nodig zijn om de obstakels weg te nemen die de deelname in de samenleving van kinderen met een handicap belemmeren, moeten met prioriteit uitgevoerd worden. Daar zijn een gericht beleid en een voldoende ruime begroting voor nodig. Er is een speciale aandacht en investering nodig om bij het maken en het uitvoeren van het beleid de stem van kinderen met een handicap te horen en daarmee serieus om te gaan. De mening van het kind moet bij het realiseren van een inclusieve samenleving met prioriteit een vaste plek krijgen.

Bijlage