Verruiming vrijstellingenbeleid beroepsonderwijs
Reactie
Naam
|
Nova College (Nancy Rijns)
|
Plaats
|
Haarlem
|
Datum
|
14 januari 2019
|
Vraag1
Het nieuwe artikel 3b regelt nu de regels voor vrijstellingen voor alle examenonderdelen. Is dit nieuwe artikel voldoende duidelijk?
Nee,
De tekst in lid 2 van artikel 3 zegt; de examencommissie beslist met inachtneming van de wettelijke vastgestelde eisen voor de kwalificatie, voor het keuzedeel en voor de vaststelling van de uitslag, bedoeld in artikel 17. Niet duidelijk is waarover de examencommissie beslist, aangenomen kan worden over de vrijstellingen maar het staat er niet.
Lid 5 leidt tot verwarring. Als dit geldt voor ieder examenonderdeel dan kan een in het buitenland afgelegd examen, wat nu als vrijstelling genoteerd moet worden, daarvan ook het resultaat meegenomen worden bij de berekening van de eindwaardering.
Bij de artikelsgewijze uitleg staat dat het vrijstellen van een van de vijf vaardigheden alleen geldt voor Engels, we gaan ervan uit dat dit ook voor Nederlands geldt, dit moet aangepast worden.
Vraag2
Het zevende lid van artikel 8 regelt nu dat per tijdvak en per referentieniveau maximaal twee kansen mogelijk zijn. Is dit nieuwe lid voldoende duidelijk?
ja
Vraag3
Zijn er nog andere opmerkingen of suggesties bij het wijzigingsbesluit?
Aan het einde van de memorie van toelichting staat dat het niet de bedoeling is dat studenten die van het vmbo direct doorstromen naar het mbo bij de start van de opleiding examen doen. Terwijl eerder het voordeel wordt benadrukt van het direct bij de start van de opleiding examen te kunnen doen. De wettekst zelf zegt hier niets over, alleen dat examineren na de tweede helft van de opleiding vervalt.
Voorgesteld wordt om deze wetswijziging in te laten gaan per augustus 2019, geldt dit voor het cohort of voor iedere student vanaf deze datum. De voorkeur heeft de laatste optie.
De ruimte die de regeling voorstelt wordt zeker omarmt. Het geeft wel extra lasten voor de onderwijsorganisaties die al hun systemen nu hebben ingericht op de huidige systematiek. Het gaat om systemen zoals het aanmeld systeem voor de centrale examens (immers nu herkansing mogelijk in dezelfde periode), examenreglement en handboek examinering.
De instellingen moeten zelf beleid gaan maken over de vrijstellingen, de vrijheid hierin is prettig maar betekent ook dat er nieuw beleid ontwikkeld moet worden. Dit kost tijd en daarmee geld.