Verruiming vrijstellingenbeleid beroepsonderwijs

Reactie

Naam ROC Nijmegen (Dhr K van Houten)
Plaats Nijmegen
Datum 11 januari 2019

Vraag1

Het nieuwe artikel 3b regelt nu de regels voor vrijstellingen voor alle examenonderdelen. Is dit nieuwe artikel voldoende duidelijk?
Het is gunstig dat er een verruiming is van de vrijstellingsgronden. Door de vrijstelling afhankelijk te maken van de mogelijkheid tot diplomering. Dit zal wel leiden tot verwarring, omdat het besluit van de examencommissie gebaseerd kan worden op verschillende resultaten, dan wel genomen kan worden op verschillende momenten. De verschillen per aanvraag/student vergt veel uitleg en deskundigheid.

Het is onduidelijk hoe het precies zit met havo/vwo en rekenen/rekentoets.

Vraag2

Het zevende lid van artikel 8 regelt nu dat per tijdvak en per referentieniveau maximaal twee kansen mogelijk zijn. Is dit nieuwe lid voldoende duidelijk?
Het is gunstig dat een deelnemer Student kan snel herkansen. Dit vereist wel soepele organisatie en verwachtingenmanagent. Want kan een student ook twee keer worden aangemeld, zonder dat resultaat voor eerste gelegenheid bekend is? Hoewel tijd kan/moet er tussen de twee gelegenheden zitten? Wie neemt hierover de beslissing: de opleiding of de examencommissie.
Het is onduidelijk of tweede kans ook op hoger of lager niveau kan.
Voorkeur heeft om de bevoegdheid van niveau aan examencommissie of opleiding te laten in het vrijstellingenbeleid.

Vraag3

Zijn er nog andere opmerkingen of suggesties bij het wijzigingsbesluit?
In het mbo is de aanduiding ‘student’ erkend in plaats van deelnemer. Dit kan worden meegenomen in het herziene EKB.

Verder zijn er een aantal potentiele verbeteringen in het EKB m.b.t. vrijstellingen niet meegenomen in het voorstel:
Artikel 3A Hoger niveau van examinering
De bepaling dat examencie toestemming moet geven, zou eruit moeten. Onnodig.

De bepaling dat het IE op één niveau moet worden afgelegd, kan eruit, want bij Engels is het eindresultaat ook een mix van verschillende CE/IE niveaus. Dit kan flexibeler, meer ruimte voor opleiding.
? Artikel 12b De Examencie informeert de deelnemer…
o De verplichting tot informeren kan beter bij de opleiding/bevoegd gezag liggen. De EC kan daarop toezien en dan ingrijpen. Dat is beter voor onderscheid zorgen/borgen en praktischer in uitvoering.
? Artikel 12b en 12 c De EC geeft toestemming voor ER-examen
o Deze toestemming kan ook – in overleg – aan bevoegd gezag/opleiding behoren. De EC kan toetsen aan EKB. Dat is beter voor onderscheid zorgen/borgen en praktischer in uitvoering.
? Artikel 18-10 Keuzedelen
o Het is niet goed duidelijk dat artikel 3 ook gaat gelden voor de keuzedelen.
? LLO en EVC
o Het is een gemiste kans dat vrijstelling alleen op basis van EVK kan worden verleend: het examen moet eerder zijn afgelegd. En niet op basis van EVC, ervaring en ontwikkeling.
? Vrijstellingen buitenland
o Het is een gemiste kans dat in de bepalingen voor vrijstellingen niet meteen is meegenomen dat examens die buiten Nederland, maar onder toezicht van de EC worden afgelegd, ook onder EKB vallen
? Artikel 8-6 Indien zowel het centraal examen als het centraal examen ER voor het onderdeel rekenen is afgelegd of een generiek examenonderdeel mede op een hoger niveau is afgelegd, en voor elk examenonderdeel ten minste het cijfer 6 is behaald, bepaalt de examencommissie in afwijking van het vijfde lid in overleg met de deelnemer welk cijfer wordt gebruikt voor het bepalen van de eindwaardering, bedoeld in artikel 15. Artikel 3a, tweede lid, is niet van toepassing.

o Hier botst verruiming vrijstellingenbeleid met vergaande detaillering en inspraak voor student door de bepalingen over de hoogte van het resultaat, als de bepaling ‘bepaalt de examencommissie in afwijking van het vijfde lid in overleg met de deelnemer’.
o Voorstel is om de examencommissie te laten bepalen welke resultaten gebruikt worden voor de eindwaardering, via instellingsbeleid.

Bijlage