Vroege opschaling energietransitie zeeschepen 2026-2030

Reactie

Naam Boskalis (M Kom)
Plaats Papendrecht
Datum 29 juli 2025

Vraag1

U kunt tot en met 29 juli 2025 via deze website reageren op alle onderdelen van de regeling en de toelichting. We zijn benieuwd of de regeling voor u duidelijk is, of u grote knelpunten ziet in de voorgestelde vormgeving, en of de vereisten met betrekking tot staatssteun voor u duidelijk zijn.

Daarnaast zijn wij benieuwd of u van plan bent een aanvraag te doen voor deze subsidieregeling? Zo ja, voor welke aandrijflijn, en op welke termijn?

Staatssteun en planning:
Om te voldoen aan de staatssteunkaders sluiten we aan bij de Europese Richtsnoeren voor staatssteun voor klimaat- en milieubescherming (CEEAG). Na de internetconsultatie volgt een specifieke toetsing door de Europese Commissie. Dit zorgt voor enige onzekerheid over de voortgang, vanwege de variabele en soms lange doorlooptijden bij de Commissie. Het is de planning om de definitieve regeling begin 2026 open te stellen.

Meerdere subsidieregelingen verduurzaming zeevaart:
Vanaf 2026 worden er voor de zeevaart meerdere subsidieregelingen opengesteld in relatie tot klimaat- en natuurdoelstellingen. In de algemene toelichting bij de regelingstekst wordt ingegaan op de samenhang en de verschillen tussen deze regelingen. In het najaar zal een hulpmiddel op de RVO website worden gepubliceerd, dat inzicht geeft in welke regeling het meest passend is voor specifieke situaties en doelgroepen.
De decarbonisatie van de maritieme sector kent een aantal specifieke uitdagingen en is afhankelijk van technologie en brandstoffen die nog niet ontwikkeld zijn of, waar ze wel bestaan, nog niet op voldoende schaal of geografisch gezien beschikbaar zijn. De hoge energiedichtheid die het grootste deel van onze werkschepen nodig hebben, maakt het onmogelijk om elektriciteit als een op zichzelf staande alternatieve brandstof te gebruiken. Boskalis draagt actief bij aan het identificeren en testen van geschikte alternatieve brandstoffen en technologie via partnerschappen en pilotprogramma's. Daarnaast heeft Boskalis bij een aantal schepen batterij pakketten geïnstalleerd om de energie efficiency van deze schepen te verhogen. Verder heeft Boskalis momenteel een schip in aanbouw dat wordt voorbereid op een methanol energiesysteem.

Gezien de bovenstaande ervaringen die Boskalis tot nu toe heeft hebben wij de onderstaande opmerkingen op de concept subsidieregeling:
- De genoemde subsidiebedragen voor alternatieve brandstoffen zijn laag. De techniek is nog volop in ontwikkeling en de subsidie is vooral ook noodzakelijk om risico's van deze jonge technologie af te dekken. Verder zijn de hoge brandstofkosten een sterk belemmerende factor om te investeren in aandrijflijnen voor methanol of waterstof. Dit valt vooralsnog niet onder subsidiabele kosten.
- Boskalis zal zich in de nabije toekomst meer op energie-efficiency richten, bijvoorbeeld door meer batterij pakketten te installeren. In de huidige regeling is het bedrag dat hiervoor beschikbaar is gesteld laag in vergelijking met de te verwachten project kosten. Daarnaast is dit nu gekoppeld aan een alternatieve brandstof terwijl deze investering ook met de huidige (bio-)brandstoffen een goede besparing van CO2 uitstoot kan opleveren.
- De huidige definities en beoordelingscriteria passen niet goed bij offshore en baggerschepen aangezien deze een sterk wisselende inzet hebben en niet onder de EEDI regeling vallen.