Vroege opschaling energietransitie zeeschepen 2026-2030
Verkeer Natuur en milieu
In het kort
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat werkt aan een tijdelijke subsidieregeling voor aandrijflijnen voor hernieuwbare brandstoffen van zeeschepen. Het gaat om een tegemoetkoming in de investeringskosten voor de aanschaf en installatie van aandrijflijnen, die varen op hernieuwbare methanol of waterstof mogelijk maken. Aanvullend op de aandrijflijn kan aan de aanvraag het volgende worden toegevoegd:
- de aanschaf en installatie van energiebesparende technieken, die de energiebehoefte van de voortstuwing verminderen;
- de aanschaf en installatie van een batterijpakket.
Wat is het doel?
De regeling stimuleert de aanschaf en installatie van broeikasgas reducerende technieken op zeeschepen van Nederlandse reders. Daarmee zorgt de regeling ervoor dat de vroege opschaling van deze technieken tijdig op gang komt. Zodoende levert de regeling een bijdrage aan de doelstelling van een klimaatneutrale zeevaart in 2050 (in aansluiting op EU en IMO klimaatdoelen)
Door het gereed maken van schepen voor varen op duurzame brandstoffen - in het bijzonder hernieuwbare methanol en waterstof - kan ook de vraag naar deze brandstoffen sneller op gang komen. Hierdoor komt een winstgevende productie en distributie van deze duurzame brandstoffen sneller dichterbij.
Wilt u reageren?
U kunt tot en met 29 juli 2025 via deze website reageren op alle onderdelen van de regeling en de toelichting. We zijn benieuwd of de regeling voor u duidelijk is, of u grote knelpunten ziet in de voorgestelde vormgeving, en of de vereisten met betrekking tot staatssteun voor u duidelijk zijn.
Daarnaast zijn wij benieuwd of u van plan bent een aanvraag te doen voor deze subsidieregeling? Zo ja, voor welke aandrijflijn, en op welke termijn?
Staatssteun en planning
Om te voldoen aan de staatssteunkaders sluiten we aan bij de Europese Richtsnoeren voor staatssteun voor klimaat- en milieubescherming (CEEAG). Na de internetconsultatie volgt een specifieke toetsing door de Europese Commissie. Dit zorgt voor enige onzekerheid over de voortgang, vanwege de variabele en soms lange doorlooptijden bij de Commissie. Het is de planning om de definitieve regeling begin 2026 open te stellen.
Meerdere subsidieregelingen verduurzaming zeevaart
Vanaf 2026 worden er voor de zeevaart meerdere subsidieregelingen opengesteld in relatie tot klimaat- en natuurdoelstellingen. In de algemene toelichting bij de regelingstekst wordt ingegaan op de samenhang en de verschillen tussen deze regelingen. In het najaar zal een hulpmiddel op de RVO website worden gepubliceerd, dat inzicht geeft in welke regeling het meest passend is voor specifieke situaties en doelgroepen.