Sectorale waarderingskaders PO/SO/VO/MBO 2017
Reactie
Naam
|
Stichting Flore (Lourdesschool) (mr. W.W.G. Stoffelen)
|
Plaats
|
Westbeemster
|
Datum
|
24 december 2015
|
Vraag1
Is de inhoud van de kaders herkenbaar voor de doelgroepen?
Als directeur PO vind ik het Waarderingskader PO voldoende herkenbaar.
Vraag2
Krijgen alle aspecten die u belangrijk vindt voor de onderwijskwaliteit aandacht in dit kader?
De sociaal emotionele ontwikkeling krijgt in het waarderingskader veel aandacht. Dat vind ik een goede ontwikkeling. Well being krijgt de aandacht die het verdiend. (zowel op het terrein van opbrengsten als van veiligheid en schoolklimaat).
Het Waarderingskader is gebaseerd op de huidige maatschappij.
De leerlingen worden echter opgeleid voor de toekomstige maatschappij. Het is jammer dat de Vaardigheden van de 21ste eeuw en de betrokkenheid van de leerlingen in de vorm van “eigenaarschap” nauwelijks aandacht krijgen.
Vraag3
Wat vindt u van de uitwerkingen en de verantwoording die de inspectie bij elke standaard heeft opgenomen?
De uitwerking en de verantwoording zijn goed. Zoals het in een ambtelijke cultuur betaamt zijn de opsommingen volledig.
Het is daarentegen jammer dat door de volledige opsomming weinig beleidsruimte voor de scholen overblijft. Hierdoor wordt het doel van “stimuleren” niet bereikt.
In de praktijk zullen scholen gaan voldoen aan de toch al zeer uitgebreide deugdelijkheidseisen. Een gemiste kans!
Vraag4
Is het onderscheid tussen de eisen met een wettelijke grondslag en de andere aspecten van kwaliteit duidelijk?
Dit onderscheid wordt in het kader helder uitgelegd.
Bijlage