Sectorale waarderingskaders PO/SO/VO/MBO 2017
Reactie
Naam
|
Pedagogisch Engagement (drs. Y J Akkerman)
|
Plaats
|
Rotterdam
|
Datum
|
24 december 2015
|
Vraag1
Is de inhoud van de kaders herkenbaar voor de doelgroepen?
Niet voor de doelgroepen in de categorie overig. Ik ben als burger betrokken en belanghebbend bij goed onderwijs, en ik heb niet de indruk dat de waarderingskader echt op deze doelgroep geschreven zijn.
Vraag2
Krijgen alle aspecten die u belangrijk vindt voor de onderwijskwaliteit aandacht in dit kader?
Nee.
Vraag3
Wat vindt u van de uitwerkingen en de verantwoording die de inspectie bij elke standaard heeft opgenomen?
Zie Ik mis een steviger toezicht op het punt van horizontale oriëntatie en dialoog. Schoolbesturen kunnen nu volstaan met verantwoording over hoe en met wie ze die dialoog voeren maar het waarderingskader voorziet niet in verificatie daarvan. Om te voorkomen dat dit slechts een papieren werkelijkheid is zou het toezicht aan waarheidsvinding moeten doen door in elk geval de genoemde dialoogpartners te bevragen op die dialoog en op de kwaliteit ervan. Dit komt de kwaliteit en de maatschappelijke relevantie van onderwijs ten goede. Deze meer horizontale oriëntatie van het toezicht kan gepaard gaan met en wat ’lossere’ invulling van het verticale toezicht op het interne functioneren van de school, zodat het toezicht per saldo proportioneler wordt.
Vraag4
Is het onderscheid tussen de eisen met een wettelijke grondslag en de andere aspecten van kwaliteit duidelijk?
Zie 3
Bijlage