Wet beschikbaarheid basisbetaalrekening Nederlanders in het buitenland

Reactie

Naam Gepensioneerd Politie en ING Bank (B.H. Kraijnbrink)
Plaats Florianópolis Brazilië
Datum 26 april 2021

Vraag1

Wilt u reageren op het voorstel van wet van het lid Sneller tot wijziging van de Wet op het financieel toezicht in verband met het opnemen van het recht op een basisbetaalrekening voor Nederlanders woonachtig buiten de EU (Wet beschikbaarheid basisbetaalrekening Nederlanders in het buitenland)?

Deze Wet lijkt noodzakelijk omdat Nederlanders woonachtig buiten de EU toch vaak AOW of Pensioenuitkeringen ontvangen terwijl jaarlijks daarover ook belasting moet worden betaald. Het zijn deze transacties, welke bij overboeking naar het woonland een verplichte valuta wisseling betekent met proportioneel hoge kosten. Moet het SVB of het betreffende pensioenfonds de overboeking (laten) uitvoeren, dan verhoogt dat de kosten bij deze instituten.

Het past niet, zoals ABN AMRO Bank, om alsdan een zogenaamd hoog ‘risicotarief’ te introduceren van € 2,00 € 8,00 of € 15,00 per maand extra in rekening te brengen. Het zijn doorgaans simpele rekeningen waarbij de Bank om risico te mijden kan bepalen dat voor cliënt geen debetstand is toegestaan.

Vraag2

Komt het wetsvoorstel volgens u tegemoet aan de problemen waarmee Nederlanders woonachtig buiten de Europese Unie geconfronteerd worden?
Voor mij komt het tegemoet aan mijn basis behoeften voor bankieren. Het electronisch bankieren maakt controle nog intensiever zo dat gewenst is. De smartphone biedt al die faciliteiten voor dubbele controle. Mijn gehele pensioen inkomen komt uit NL en is verdeeld over drie Pensioenfondsen (ING - SVB en ABP). Controle vindt ook daar plaats via een twee jaarlijkse attestatie de vita. Tenslotte eist de Belastingdienst betaling in euro’s. Mijn woonland is Brazilië, waar ik geen buitenlandse valuta bij de Bank mag aanhouden. Kortom geld ontvangen in euro’s op een NL Bankrekening is zeer gewenst om mijn vaderlandse verplichtingen te kunnen nakomen.
Tenslotte ben ik van mening dat de NL Overheid de NL Banken niet zover de duimschroeven moeten aandraaien dat men allergisch wordt van elke cliënt buiten de EU. TENSLOTTE GAAT HET OM HET PRINCIPE ‘Know Your Customer’. Als ik voor mijn emigratie al 30 jaar bij een NL Bank bankier, dan is het niet logisch om alleen vanwege mijn woonland discriminatie te gaan toepassen door opzeggen of buiten proportionele tarifering.