Wet beschikbaarheid basisbetaalrekening Nederlanders in het buitenland
Reactie
Naam
|
GJM Lucas
|
Plaats
|
Nottingham
|
Datum
|
21 april 2021
|
Vraag1
Wilt u reageren op het voorstel van wet van het lid Sneller tot wijziging van de Wet op het financieel toezicht in verband met het opnemen van het recht op een basisbetaalrekening voor Nederlanders woonachtig buiten de EU (Wet beschikbaarheid basisbetaalrekening Nederlanders in het buitenland)?
Ja
Vraag2
Komt het wetsvoorstel volgens u tegemoet aan de problemen waarmee Nederlanders woonachtig buiten de Europese Unie geconfronteerd worden?
Grotendeels. Het wetsvoorstel stelt de bank helaas in staat om extra kosten te rekenen aan Nederlanders in het buitenland. Ik onderschrijf dat de kosten m.b.t. clientonderzoek e.d. hoger zullen zijn dan voor klanten woonachting in Nederland c.q. de Europese unie. Maar helaas wordt hier voorbijgegaan aan het feit dat Nederlanders woonachtig buiten de Europese Unie in alle andere facetten naar alle waarschijnlijkheid minder kosten voor de bank met zich meebrengen. Deze groep klanten zal minder transacties plegen, minder vaak inloggen op internetbankieren en de mobiele app, nagenoeg nooit gebruik maken van dienstverlening in een bankfiliaal, etc. Het is dus zeer waarschijnlijk dat gemiddeld genomen deze klanten dus niet meer kosten met zich meebrengen voor de bank en het verschil dus enkel zit in de verdeling binnen het kostenprofiel.
Daarnaast is het zo dat wanneer een bank de mogelijkheid geboden wordt om hogere kosten in rekening te brengen, zij de maximale ruimte zal benutten ongeacht of dit daadwerkelijk blijkt uit een analyse van de onderliggende kosten. Een onderneming met een winstoogmerk zal deze kans logischerwijs aangrijpen. De wet c.q. de uitvoeringsinstantie zou een bank moeten verplichten om inzage te geven in de werkelijke kosten die ze maakt voor Nederlandse rekeninghouders woonachtig buiten de EU zodat de extra kosten die in rekening gebracht worden daadwerkelijk in propotie staan tot deze daadwerkelijke kosten en daarnaast niet meer dan dubbel de reguliere kosten voor een basisbetaalrekening zoals gesteld in het uitvoeringskader.