Modernisering Wet zeevarenden
Reactie
Naam | D.J.M. ten Thije of Boonkamp |
---|---|
Plaats | Goch-Kessel, Duitsland |
Datum | 4 november 2022 |
Vraag1
Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van de wet en de toelichting.LET OP! Uitvoeringsbepalingen uit de huidige Wet Zeevarenden gaan naar het concept-Besluit bemanning zeeschepen (en later nog naar de Regeling Zeevarenden). Het concept-Besluit is daarom wel ter informatie bijgevoegd, maar komt pas later in consultatie.
Ik keur het voorstel om het voor Nederlandse reders mogelijk te maken om met niet Europese zeevarenden?, in kapiteins-/officiersrangen te varen, af. ?
Als de voorgestelde verandering in de Wet Bemanning Zeeschepen wordt doorgevoerd zie ik het somber in voor de toekomst voor Nederlandse zeevarenden. Het is vreemd en zorgwekkend dat de grootste maritieme werkgevers in Nederland hieraan meewerken en zelfs dit bedingen terwijl ze pretenderen Koninklijk te zijn. Helaas blijken dit geen incidenten zijn maar eerder beleid om van de dure Nederlanders af te komen.
Het verstrekken van Monsterboekjes zou alleen moeten geschieden aan zeevarenden met een benoemde STCW-functie en een daarbij behorend, STCW erkende ?vaarbevoegdheid. Nu kan ?door ?iedereen een monsterboekje aangevraagd worden (?bijvoorbeeld voor kantoorpersoneel en technici die totaal geen nautische achtergrond hebben, ?laat staan nautische opleiding gevolgd hebben).
Het eventueel laten vervallen van het Nederlandse Monsterboekje raad ik ?ook niet aan. Het invullen van dit boekje zie ik persoonlijk niet als een zware administratieve last. Het is een zeemanspaspoort dat in vele landen naast het paspoort getoond dient te worden. Luchtvaartmaatschappijen kunnen een ingevuld monsterboekje ter inzage verlangen als er zeemanstickets geboekt zijn. IMCA en Nautical Institute verlangen naast een zeedagen verklaring van de werkgever ook een synchroon ingevuld monsterboekje ter bevestiging van vaartijd, dit voor de aanvraag of verlenging van DP certificaten.
Het digitaliseren van benodigde bemanning certificaten ?daarentegen is in mijn ogen een goed voorstel.
Ikzelf heb wel mijn twijfels of dat nieuw behaalde certificaten van buitenlandse bemanningsleden echt zijn of dat er überhaupt een cursus of herhaling voor is gedaan, dit naar aanleiding van een verzoek gehad om te verklaren dat de aan boord gegeven drills voldoende waren om een STCW-certificaat af te geven (gevraagd door uitzendbureau en kantoor).
Met vriendelijke groet,
David ten Thije of Boonkamp, Kapitein.
d_tenthije@hotmail.com