Modernisering Wet zeevarenden
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Brazilië |
Datum | 26 oktober 2022 |
Vraag1
Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van de wet en de toelichting.LET OP! Uitvoeringsbepalingen uit de huidige Wet Zeevarenden gaan naar het concept-Besluit bemanning zeeschepen (en later nog naar de Regeling Zeevarenden). Het concept-Besluit is daarom wel ter informatie bijgevoegd, maar komt pas later in consultatie.
De versoepelingen op de nationaliteits eisen voor kapiteins op Nederlandse schepen is een zorgbarende ontwikkeling.
Het is waar dat het moelijker en moeilijker wordt om nog Nederlandse officieren te vinden. Dit heeft vooral te maken door de hoge werklast en lage uurlonen. Als voorbeeld geef ik het loon van een beginnende 2e stuurman met een 3/3 contract, wat neerkomt op 68,3€/hr, wat maar net boven het gemiddeld uurloon ligt. Hiervoor geeft een zeevarende zijn gezin op, heeft een werkritme wat bewezen is schadelijk te zijn voor de gezondheid (70hr/week minimum). Wanneer men hier de toeslag voor overwerk en nachtdienst in zou berekenen zou een zeevarende rond het minimumloon betaald worden.
Wanneer men nu de eisen voor kapiteins op Nederlandse schepen versoepelt zal men op korte termijn misschien een "oplossing" zien voor het personeelstekort, doch op lange termijn een nefaste uitwerking omdat Nederlandse kapiteins gewoon niet kunnen/willen opboksen tegen de werkomstandigheden waaronder een buitenlandse kapitein wel wilt werken. Persoonlijk zie ik dit als het afglijden van de Nederlandse vlag tot de status van een "flag of shame"