Modernisering Wet zeevarenden
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Friesland |
Datum | 1 november 2022 |
Vraag1
Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van de wet en de toelichting.LET OP! Uitvoeringsbepalingen uit de huidige Wet Zeevarenden gaan naar het concept-Besluit bemanning zeeschepen (en later nog naar de Regeling Zeevarenden). Het concept-Besluit is daarom wel ter informatie bijgevoegd, maar komt pas later in consultatie.
Betreffende art. 18 lid 1 sub c,
Geachte wetgever,
Via onderstaand dit bericht wil ik mijn bezwaren toelichten met betrekking tot art. 18 lid 1 sub c, van de nieuwe Wet bemanning zeeschepen.
Met dit nieuwe wetsvoorstel, zal een verdere verloedering van de Nederlandse scheepvaart ontstaan, al jaren lang zie ik dat de collega's die uit de armere landen met minimale opleidingen aan boord komen, té weinig kennis bezitten, en niet begaan zijn met het vak.
De Nederlandse zeevarenden hebben er toe bijgedragen dat Nederland een belangrijke positie heeft verworven in de internationale scheepvaart, met een hoge standaard en kwaliteit.
Wat ik nu vaak zie is dat mijn buitenlandse collega's aan de reder of charteraar vragen hoe hoog zij moeten springen indien de reder/charteraar zegt 'spring'. Dit terwijl een kapitein de verantwoordelijkheid draagt voor veiligheid van zijn bemanning, en niet een reder.
Indien wordt besloten om de Nederlander volledig te verwijderen van de schepen, en te kiezen voor personeel uit lage lonen landen, zullen kwaliteit en veiligheid binnenkort tot het verleden behoren, deze verloedering is reeds zichtbaar.
De NL'se maritieme sector heeft hoog aanzien in het buitenland, ik merk dit zodra ik een haven aanloop en de buitenlandse klanten aanspreek, die vaak géén goed woord over hebben voor mijn collega's uit lage lonen landen.