Modernisering Wet zeevarenden
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Leek |
Datum | 23 oktober 2022 |
Vraag1
Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van de wet en de toelichting.LET OP! Uitvoeringsbepalingen uit de huidige Wet Zeevarenden gaan naar het concept-Besluit bemanning zeeschepen (en later nog naar de Regeling Zeevarenden). Het concept-Besluit is daarom wel ter informatie bijgevoegd, maar komt pas later in consultatie.
Inmiddels werk ik nu al bijna 30 jaar op schepen met een NL vlag en mijn opleiding heb ik ook in NL gedaan.
Dat reders zonder vergunning een niet Europese kapitein aan boord kunnen plaatsen is absoluut niet wenselijk! In meedre opzichten niet:
-De kapitein aan boord van een NL schip vertegenwoordeigd de NL wet en regelgeving en dat kan niet gedaan worden door een Niet EU kapitein die naar alle waarschijnlijkheid nog nooit in NL is geweest en die totaal niet op de hoogte is van de NL wet en regelgeving
-Een niet EU kapitein heeft geen binding met NL dus hij zal ook geen binding hebben met schip en bemanning en dit geeft direct een issue met gezag, veiligheid en leefbaarheid aan boord; dit gaat onherroepelijk spanningen geven aan boord
-Een niet EU kapitein geeft een oneerlijke concurentie op arbeidsvoorwaarden en is 'broodrrof'
-Een niet EU kapitein zal bemanningsleden van zijn eigen nationaliteit aan boord gaan nemen en ook dat is 'broodroof' en zorgt voor spanningen aan boord
-Dit ontmoedigt verregaand jonge NL gekwalificeerde zeevarenden om te blijven varen omdat dit de sfeer aan boord negatief zal beinvloeden, de kans op doorstroming aanzienlijk gaat reduceren omdat hun arbeidsplaatsen worden ingenomen door niet EU zeevarenden
-Het aantrekken van leerlingen voor onze NL zeevaartscholen wordt op deze manier bijna onmogelijk, want de jonge instroom zit hier al helemaal niet op te wachten: welke groeimogelijkheden zijn er nog?
-Voor jong instromende stagaires is dit wel een erg slechte reclame voor onze NL vloot, als ze al worden geplaatst aan boord; zij zullen hoogstwaarschijnlijk al vroeg afhaken en aan de wal gaan werken
-Dit is de doodsteek voor onze sector, NL wordt een 3e wereld land en dat omdat reders te beroerd zijn om een vergunning aan te vragen!
-Ik ben een vrouwlijke zeevarende en ik zou mij bijzonder onveilig voelen met een niet EU kapitein aan boord
Geen enkele nederlander aan boord van een NL schip wil deze situatie!
Dit is geen modernisering dit is regelrechte afbraak van een essentiele bedrijfstak!