Modernisering Wet zeevarenden

Reactie

Naam arnold averink
Plaats Enschede
Datum 8 november 2022

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van de wet en de toelichting.
LET OP! Uitvoeringsbepalingen uit de huidige Wet Zeevarenden gaan naar het concept-Besluit bemanning zeeschepen (en later nog naar de Regeling Zeevarenden). Het concept-Besluit is daarom wel ter informatie bijgevoegd, maar komt pas later in consultatie.
Geachte wetgever met dit bericht wil ik mijn bezwaar toelichten met betrekking tot art.18 lid 1 sub C van de wet bemanning zeeschepen.
- De laatste Nederlander aan boord is in de regel nog de kapitein. Door zijn toedoen is het meestal nog mogelijk om meer Nederlanders aan boord te krijgen zoals (duurdere) stuurmannen, machinisten en stagiaires. Indien deze functie overgenomen wordt door een buitenlander zal de keus waarschijnlijk niet meer op Nederlanders vallen.
Hierdoor zal de werkgelegenheid voor Nederland vlootpersoneel afnemen "te duur en te mondig".
Bedenk echter wel dat hierdoor Zeevaartscholen hun leerlingen geen stageplek meer kunnen aanbieden zodat deze scholen oninteressant worden. Denk hierbij ook aan trainingsinstituten welke veiligheidsopleidingen voor het KIWA doen.
Tevens zal er daardoor geen uitstroom meer zijn van goed opgeleid personeel naar walfuncties. Dit is personeel waar bedrijven om staan te springen. Dit grote probleem is nu al aan de orde bij tal van bedrijven.
Deze verwachte bezuiniging zal in het niet vallen bij de schade door bovengenoemde gevolgen.
Ben nu 62 en hoofd werktuigkundige en heb de hele afbraak van de Nederlandse koopvaardij meegemaakt. Varen vind ik een schitterend beroep waar ik nog altijd plezier aan heb. Maar het zal moeilijk voor mij zijn om jonge mensen te motiveren om dit vak te kiezen door de totale desinteresse voor deze problemen van de overheid.