Modernisering Wet zeevarenden

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Musselkanaal
Datum 22 oktober 2022

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van de wet en de toelichting.
LET OP! Uitvoeringsbepalingen uit de huidige Wet Zeevarenden gaan naar het concept-Besluit bemanning zeeschepen (en later nog naar de Regeling Zeevarenden). Het concept-Besluit is daarom wel ter informatie bijgevoegd, maar komt pas later in consultatie.
De vakbond heeft mij op de hoogte gesteld m.b.t. de modernisering van de wet zeevarenden.
Heb de informatie doorgenomen en ben het eens met hun conclusie.
Ik vind dat artikel 18 lid 1 sub C uit het wetsvoorstel moet.
Ik vind dat reders, met schepen onder Nederlandse vlag, niet de vrije hand moeten krijgen om zonder vergunning / toetsing te kunnen varen met niet-Europese kapiteins.
Dit is een pure versobering/aanval van de Nederlandse werkgelegenheid op schepen onder Nederlandse vlag.
In 2003 is de wet al versoberd m.b.t. de kapiteins eis onder Nederlandse vlag en nu weer een stapje verder.
Ik vaar al meer dan 25 jaar en hou van mijn vak, maar zie in de loop der jaren dat de Nederlandse werkgelegenheid, voor Nederlandse Officieren onder Nederlandse vlag sterk versoberd / verarmt.
De grootste gedeelte van de reders roept heel hard (er zijn uitzonderingen) dat ze graag met Nederlandse officieren varen, maar je ziet het tegenovergestelde. Goedkoop buitenlandse bemanning uit de lage lonen landen hebben nu al de overhand. Doorgroei mogelijkheden voor officieren zijn al heel beperkt.
De neerwaartse spiraal en de teloorgang van de werkgelegenheid van Europese officieren/bemanningen is al gaande en zal door deze nieuwe wet verder versnellen.
Tis jammer dat de Nederlandse werkgelegenheid onder Nederlandse vlag zo uit gehold wordt.