Modernisering Wet zeevarenden

Reactie

Naam Kapitein J Boonstra
Plaats Elst (UT)
Datum 8 november 2022

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van de wet en de toelichting.
LET OP! Uitvoeringsbepalingen uit de huidige Wet Zeevarenden gaan naar het concept-Besluit bemanning zeeschepen (en later nog naar de Regeling Zeevarenden). Het concept-Besluit is daarom wel ter informatie bijgevoegd, maar komt pas later in consultatie.
Het toelaten van kapiteins van buiten de EU en EEZ is onwenselijk. De huidige wet geeft voldoende mogelijkheden.
Door de verruiming van deze huidige wet met zijn eigen toetsing kaders wordt het in de toekomst moeilijker voor Nederlandse Officieren om de kapiteins bevoegheid te halen. Er zullen minder schepen beschikbaar zijn om als kapitein te varen daar die positie door ingehuurde personen uit de "wereld pool" worden ingenomen. Dit is allereerst nadelig voor de maritieme opleidingen, want wie wil gaan varen als hij het einddoel, kapitein op een NL gevlagd schip, niet kan bereiken.
Het korte gewin voor de reders en manning agents valt in het niet bij het lands belang.
Door het ontbreken van carriëre mogelijkheden en opleidings plaatsen voor Nederlandse maritieme officieren wordt de kennis van de maritieme sector, offshore, baggeren, scheeps mechanisatie en scheepsbouw kleiner. Dit heeft op grote schaal invloed op de innovatieve ontwikkelingen in de scheepvaart en scheepsbouw in Nederland.
We hebben nu nog een grote pool van ex. zeevarenden die zorgen dat de NL scheeps en waterbouw industrie blijft innoveren. Komen er minder zeevarenden, door het aannemen van personen buiten de EU of Nederland, dan droogt ook de pool op van praktijk ervaren maritieme professionals die aan de wal bijdragen aan de innovatie in en de transitie van de scheepvaart.

Het is nog steeds een feit dat koopvaardij officieren als reservisten van onze Koninklijke Marine worden beschouwd. Het huidige personeels tekort in de Marine wreekt zich met schepen aan de kant in Den Helder. De situatie in het oosten van Europa toont aan dat het hebben van ervaren defensie personeel belangrijk is. De reservist die een goede koopvaardij/maritieme opleiding heeft is in deze omstandigheden goud waard. En wat als een NL gevlagd schip door zijn niet NL kapitein naar een ons vijandige haven wordt gevaren als opgedragen door zijn land.

Dit voorstel is een groot verlies ons land, onze vlag, industrie en de veilgheid/defensie.
De huidige wet omtrent niet NL kapiteins op NL vlag schepen voldoet en dient niet veranderd te worden.

Bijlage